Clienţii ICR revin la New York! Clanul Patapievici, Şuteu şi NEA...GOE "se intoarce" - Ziaristi OnlineZiaristi Online

Clienţii ICR revin la New York! Clanul Patapievici, Şuteu şi NEA…GOE “se intoarce”


Clienţii ICR revin la New York!

de Grigore L. Culian

O ştire publicată de cotidianul.ro în ediţia online de vineri, 21 octombrie 2011, mi-a atras atenţia. “Benzile desenate româneşti au impresionat la New York Comic Con”, titrează Magdalena Popa Buluc, care ne informează că, citez: “Între 13 şi 16 octombrie, ICR New York a prezentat primul stand românesc în cadrul târgului anual de benzi desenate, animaţie, manga, jocuri video, film şi televiziune bazate pe producţii de gen ‘New York Comic Con’ 2011 (al doilea târg de profil ca importanţă şi amploare din SUA după cel din San Diego şi cel mai important de pe Coasta de Est). Autorii selecţiei sunt artiştii Matei Branea (‘Omulan’), Alexandru Ciubotariu (‘Pisica Pătrată’), Sandu Florea (‘În lumea lui Harap Alb’, dar şi ilustrator la ‘Batman’ sau ‘Spiderman’), editorul Miloš Jovanovic (revista şi editura ‘Hardcomics’) şi Cristian NEAGOE (reţineţi acest nume!) cu ‘Street Delivery’, care au fost prezenţi la târgul din New York pe toată durata expoziţiei organizate de ICR New York (…) Prin prezenţa la ‘New York Comic Con’, ICR New York a reuşit accesarea şi apropierea unui public american extrem de divers, care în mod normal nu este interesat de oferta institutelor culturale străine din metropola americană. Institutul a continuat astfel linia sa de programare dedicată graficii şi artelor urbane începută în 2008” (reţineţi anul 2008 şi formularea “linia de programe dedicată graficii şi artelor urbane”, importante pentru dezvăluirile care urmează – nota mea).

La prima vedere, directoarea ICR-NY, Corina ŞUTEU (aceeaşi în 2008), poate fi mulţumită, chiar dacă lucrările expuse (şi meritele) aparţin exclusiv artiştilor. ICR a mai bifat un succes pe bani publici, iar reacţiile pozitive din presă justifică toate cheltuielile. Un nume din grupul de artişti prezent la “New York Comic Con 2011” mi-a atras atenţia: Cristian NEAGOE, fost director de programe la ICR-NY în 2008 şi subalternul directoarei Corina ŞUTEU la acea vreme, mentorul şi iniţiatorul scandaloasei “expoziţii” cu poneiul şi svastica intitulată “Freedom for Lazy People” (în traducere: “Libertate pentru leneşi”). După “succesul fulminant” al acţiunii, Cristian NEA…GOE a fost rechemat de la post de şeful ICR de la Bucureşti (Horia-Roman Patapievici), iar directoarea Corina ŞUTEU şi-a păstrat slujba, deşi responsabilitatea pentru…iresponsabilitatea lui NEA…GOE îi revenea în totalitate! Mai mult, după trei ani, şefa ICR-NY îl invită pe fostul subaltern concediat să expună la New York, ca un semn de recunoştinţă faţă de “ţapul ispăţitor” care a salvat-o! Sistemul clientelar promovat de directoarea Corina ŞUTEU la ICR-NY are o istorie veche, dar mă voi opri la “cazul NEAGOE”, fiindcă este un exemplu reprezentativ pentru modul în care este jefuit banul public la ICR-NY şi nu numai. Chiar dacă au trecut trei ani de la isprava fostului director de programe al ICR-NY şi mulţi au uitat-o, voi reaminti numai câteva fapte pe care le-am semnalat (în scris şi cu probe) la vremea respectivă…

“(…) Institutul Cultural Român New York (ICR-NY, puiul ICR de la Bucureşti (instituţie aflată sub ‘înaltul patronaj’ – inclusiv financiar! – al preşedintelui Traian Băsescu şi sub directoratul dlui Horia Roman Patapievici) a invitat la New York nişte tineri ‘artişti’ şi le-a făcut un “cuib” în ‘Galeria Română’ (ale cărei vitrine dau în Third Avenue din Manhattan), în cadrul unei ‘expoziţii’ intitulată foarte sugestiv ‘Freedom for Lazy People!’ (‘Libertate pentru leneşi!’); (…) Până aici, toate bune şi frumoase. Iată însă prima surpriză: grupul de tineri din România, autointitulat “Zacuska Senzual”, sunt prietenii lui Cristian Neagoe, coordonatorul de programe al ICR-NY! Pentru a vă convinge că nu vă mint, vizitaţi http://www.linkedin.com/in/cristineagoe. Care-va-să-zică, domnul NEA…GOE îşi aduce amicii din România la New York – cu aprobarea d-nei directoare Corina Şuteu şi pe cheltuiala statului român – să vopsească pereţii Galeriei Române cu ‘creaţii originale’ inspirate din ‘street art’-ul mioritic! După expirarea zilelor de ‘muncă’ la schimb ‘cu transport, masă şi casă’ (tinerii sunt cazaţi gratuit la hotelul ICR-NY din 38 Street!), ‘arta’ trupei numită ‘Zacuska Senzual’ poate fi acum admirată la ‘The Romanian Gallery’ până pe 15 august 2008 (de Sfânta Maria – sic!). Aşadar, preţ de aproape două luni, americanii şi românii care se încumetă ‘să bage capul’ vor putea vedea ce înseamnă ‘modernismul’ în promovarea mult (prea) trâmbiţatei imagini (pe bani!) a României. Am şi eu avut ghinionul – sau poate norocul! – să văd ‘expoziţia’, întâmplător, pe 16 iulie 2008; (…) Atunci m-am oprit pentru câteva minute la ‘The Romanian Gallery’, însă, nefiind critic de artă, nu am putut face o evaluare a lucrărilor. A făcut-o, însă, săptămâna trecută, pentru ziarul nostru, dl John Gabrian Marinescu, grafician, în articolul intitulat ‘Zvastică şi sex în vitrina ICR-New York’, material preluat de agenţiile de presă sau de cotidianele din ţară (vezi ediţiile online ‘Evenimentul Zilei’, ‘Ziua’, Ziare.com şi www.badin.ro din 22 iulie 2008). Dacă nu pot comenta ca specialist, ca ziarist cred că am tot dreptul (ba chiar obligaţia!) să-mi spun părerea. Şi am făcut-o pe prima pagină, adăugând câteva fotografii şi considerând că ICR-NY face praf cultura şi imaginea ţării noastre printr-o expoziţie care trebuie să dispară cât mai repede din inima Manhattan-ului! Nu rămâne decât ca d-na Corina Şuteu, directoarea ICRNY, să mai dea o lovitură de imagine, înlocuindu-i pe ‘artiştii’ de la ‘Zacuska Senzual’ cu ‘Simona Senzual’, tânăra ‘hot’ care îşi expune părţile intime ale corpului prin revistele porno sau de scandal mioritice. Cum americanii sunt ‘Number One’ în lume (şi) la sex, ‘Simona Senzual’ ar da bine în vitrinele ICR-NY, succesul de public ar fi garantat, iar imaginea României ar exploda în America! Îi invit pe cititorii noştri şi pe toţi românii cu bun simţ să-i viziteze pe ‘Lazy People!’ (‘Leneşii’) la ‘The Romanian Gallery’ şi să-şi spună părerea. Joia trecută, d-l Robert Horvath, cineast şi expert în materie de artă, a reuşit să sesizeze toate simbolurile antisemite şi anticreştine expuse în vitrina ICRNY, anunţând Poliţia, FBI, Holocaust Department, Antidefamation League şi organizaţiile evreieşti din New York. Cum a fost posibil ca sub acoperişul unei instituţii publice româneşti să aibă loc o asemenea blasfemie pe cheltuiala românilor?

Asta rămâne s-o întrebaţi pe d-na Corina Şuteu, care nu ştie că în America te poţi exprima liber numai pe banii tăi, nu în instituţiile statului, unde există reguli de conduită şi fiecare bănuţ al contribuabilului este cheltuit cu mare grijă; (…) Urmează a doua surpriză: când Poliţia a pătruns în incinta galeriei, toate obiectele cu simboluri antisemite dispăruseră! Din fericire, însă, dl John Gabrian Marinescu, autorul articolului de săptămâna trecută, a filmat expoziţia înainte şi după venirea poliţiştilor, având acum în posesie dovada clară a tentativei de inducere în eroare şi obstrucţionare a justiţiei prin ‘curăţirea’ locului! Referitor la d-na Corina Şuteu, directoarea ICR-NY care îşi scrie singură scrisorile de apreciere şi apoi îşi roagă ‘clienţii’ să le semneze (!), a venit vremea să afle că americanii nu dau doi bani pe servilism, nu intră în jocurile ‘made in Romania’ şi nu mai pot fi păcăliţi cu mese întinse. Ei vin la bal, mănâncă, beau, se distrează şi pleacă, nu înainte de a transmite gazdei un politicos ‘Thank you’! Strategiile manipulatoare şi dispreţul pe care dna Corina Şuteu şi echipa de la ICR-NY îl au faţă de noi, cei din emigraţie (care am venit aici în condiţii grele şi am clădit câte ceva fără să ne ajute nimeni), nu vor prinde nici la americani, dar nici la români. Angajaţii dlui Horia-Roman Patapievici vin aici pe banii statului român, au casă şi salarii asigurate (bugetul ICR-NY este dublu faţă de cel al Consulatului Român!); îşi aduc echipa lor şi se menţin prin politici de clientelism şi şantaj; când susţin câte un proiect (cum e datoria lor, dacă proiectul e bun), au impresia că le eşti dator, se uită la tine de sus şi cred că pot să-ţi dicteze ce să faci sau ce să spui; se folosesc de tine cât au nevoie şi ‘uită’ să te invite la întâlnirile importante. Scriu toate astea fiindcă sunt fapte adevărate! Nu voi putea răsturna eu guverne, nici face ordine în dezordinea/mizeria morală de la ICR, dar nu-mi place ca unii să-şi închipuie că suntem idioţi! Clanul Patapievici, Şuteu şi NEA…GOE nu îi pot păcăli pe români sau pe americani cu marfă stricată care miroase a…Dâmboviţa!” (vezi arhiva “New York Magazin” nr. 581, 30 iulie 2008, “Clanul Patapievici, Şuteu şi NEA…GOE“, editorial de Grigore L. CULIAN).

Mă opresc aici deocamdată, dar voi reveni când voi avea şi alte probe în legătură cu jefuirea banului public. “Cazul Neagoe” este o dovada clară că la ICR-NY funcţionează un sistem clientelar cu circuit închis, în care pot pătrunde numai “oamenii casei”!

New York, 26 octombrie 2011

Foto: http://patapixsineagoe.wordpress.com/

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Cod de verificare * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.