Jurnalistul basarabean Sergiu Praporscic riscă să-și piardă casa și mașina din cauza ASCOM Group - Ziaristi OnlineZiaristi Online

Jurnalistul basarabean Sergiu Praporscic riscă să-și piardă casa și mașina din cauza ASCOM Group

Jurnalistul Sergiu Praporşcic riscă să rămână fără apartament şi maşină dacă va fi executată o hotărâre a instanţelor judiciare din Republica Moldova. Acesta a fost acţionat în judecată de Compania „ASCOM Group”, preşedintele căreia este miliardarul Anatol Stati, informează Agenţia Monitor Media.

Un executor judecătoresc le-a cerut publicaţiei „Flux European” şi jurnalistului Sergiu Praporşcic să execute o decizie a Curţii de Apel Chişinău prin achitarea sumei de 50 de mii de lei cu titlu de prejudiciu moral, precum şi cheltuieli de judecată în sumă de 25 de mii de lei. Ziarul şi jurnaliştii au fost acţionaţi în instanţă pe motiv că ar fi lezat onoarea şi demnitatea companiei „ASCOM Group”.

Pentru că toate conturile întreprinderii care edita ziarul „FLUX European” au fost îngheţate în urma altui proces judiciar (cu Veaceslav Platon, fost deputat AMN), executorul judecătoresc îi cere jurnalistului Sergiu Praporşcic să achite în beneficiul „ASCOM Group” suma de 50 de mii de lei. În caz contrar acesta riscă să fie deposedat de locuinţă. Sechestrul asupra maşinii personale a jurnalistului a fost pus încă în martie.

Sergiu Praporşcic a spus pentru Agenţia Monitor Media că avocaţii vor ataca hotărârea Curţii de Apel, emisă acum trei săptămâni, la Curtea Supremă de Justiţie. „Este o încălcare brutală a principiilor democratice privind libertatea de expresie şi o încercare de a-mi închide gura pentru că am relatat anumite aspecte ale activităţii oligarhului Anatol Stati”, a declarat Praporşcic.

Articolul („Politică, Business, Mafie şi Canalia Liberală”) care a deranjat „ASCOM Grup” a fost publicat la 6 martie 2009. Autorul articolului (Sergiu Praporşcic) a scris despre un caz de spionaj economic, care s-a produs pe 2 mai 1996, pe Aeroportul Otopeni, Bucureşti, caz în care, potrivit presei din România, era implicată compania lui Anatol Stati. În articol se mai menţiona faptul că un şir de angajaţi sau foşti angajaţi ai „ASCOM Group” au aderat la câteva formaţiuni politice pentru a accede la guvernare.

Sursa: Jurnal.md

Multimiliardarul Anatol Stati atentează la casa şi automobilul jurnalistului Sergiu Praporşcic

La începutul acestei săptămâni, executorul judecătoresc (nu-i vom da numele) le-a cerut Publicaţiei Periodice „FLUX European” şi jurnalistului Sergiu Praporşcic să execute o decizie a Colegiului Civil al Curţii de Apel Chişinău (judecători: Sergiu Arnaut, Gheorghe Creţu, Domnica Manole). Prin respectiva decizie, Curtea de Apel Chişinău a menţinut în vigoare hotărârea Judecătoriei Buiucani (judecător Liuba Pruteanu), din 2 iunie 2010, care a obligat ziarul „FLUX European” şi pe directorul acestuia, Sergiu Praporşcic, să-i plătească Companiei „Ascom-Grup”, care aparţine multimiliardarului Anatol Stati, cu titlu de prejudiciu moral, suma de 50 de mii de lei, plus cheltuieli de judecată în sumă de 25 de mii de lei, pentru că aceştia i-ar fi lezat Companiei „Ascom-Grup” onoarea şi demnitatea, publicând, la 6 martie 2009, articolul „Politică, Business, Mafie şi Canalia Liberală”.

Încă din martie 2011, în vederea executării hotărârii primei instanţe, executoriul judecătoresc a aplicat sechestru asupra apartamentului aflat în proprietatea jurnalistului Sergiu Praporşcic, a impus interdicţia de înstrăinare asupra automobilului deţinut de gazetar şi a dispus reţinerea acestui mijloc de transport de către poliţia rutieră din municipiul Chişinău şi parcarea lui la platforma de sancţiuni. Totodată, executorul judecătoresc i-a interzis Direcţiei Generale de Documentare a Populaţiei a Ministerului Dezvoltării Informaţionale să-i elibereze lui Sergiu Praporşcic paşaportul şi alte documente de călătorie sau să prelungească termenul de valabilitate a acestor acte. Măsurile stabilite de executorul judecătoresc nu au fost aplicate, deoarece decizia primei instanţe a fost atacată în apel, însă sechestrul asupra apartamentului şi automobilului lui Sergiu Praporşcic este menţinut până în prezent.

Dat fiind că judecătorii Curţii de Apel Chişinău au menţinut în vigoare decizia primei instanţe şi că toate conturile întreprinderii care edita ziarul FLUX European au fost îngheţate în urma altui proces judiciar (ziarul FLUX fiind editat în prezent de către o altă persoană juridică), executorul judecătoresc îi cere jurnalistului Sergiu Praporşcic să achite în beneficiul Companiei „Ascom-Grup” suma de 50 de mii de lei, altfel acesta riscând să fie deposedat de locuinţă.

În legătură cu acest caz scandalos, constatăm că acţiunea înaintată în instanţele de judecată de către „Ascom-Grup” împotriva ziarului FLUX şi a lui Sergiu Praporşcic şi uşurinţa cu care compania magnatului petrolier Anatol Stati a obţinut câştig de cauză reprezintă o ingerinţă abuzivă şi brutală în activitatea unui organ de presă independent, o încălcare brutală a principiilor democratice privind libertatea de expresie, independenţa mass-media şi o încercare de a-i închide gura unui jurnalist care a relatat într-un articol, în mod obiectiv şi onest, anumite aspecte ale activităţii oligarhului. În materialul „Politică, Business, Mafie şi Canalia Liberală”, autorul a relatat, în special, despre un caz de spionaj economic, care s-a produs pe 2 mai 1996, pe Aeroportul Otopeni, Bucureşti, caz în care, potrivit presei din România, era implicată compania lui Anatol Stati „Ascom-Grup”. Deşi despre acest caz de spionaj economic a relatat în mod copios presa de la Bucureşti, instanţele moldovene au considerat că pârâţii i-ar fi lezat companiei magnatului Stati demnitatea şi onoarea, care ar trebui reparate financiar, scop în care s-a şi pus sechestrul pe locuinţa şi automobilul jurnalistului.

Constatăm, totodată, că jurnalistul Sergiu Praporşcic şi publicaţia FLUX nu au fost citaţi legal la şedinţa instanţei de fond, aceasta condamnându-i în absenţa lor, respectiv, fiindu-le încălcat accesul la justiţie şi dreptul la un proces echitabil.

Vom adăuga aici că instanţele care au examinat cazul nu au ţinut cont sub nici o formă de prevederile Articolului 10 al Convenţiei Europene a Drepturilor Omului şi de jurisprudenţa CEDO privind libertatea de expresie.

În acest fel, în plin regim „democratic şi proeuropean”, în premieră pentru Republica Moldova, un jurnalist a ajuns cu proprietăţile puse sub sechestru pentru că a cutezat să scrie critic despre unul dintre cei mai bogaţi oameni din ţară, a cărui avere se cifrează la câteva miliarde de dolari. Este de admis faptul că nu de prevederile legislaţiei naţionale şi internaţionale s-au ghidat judecătorii moldoveni, ci de alte „argumente”, atunci când au condamnat o publicaţie periodică şi un ziarist în beneficiul unui magnat petrolier.

Precizăm că în materialul semnat de Sergiu Praporşcic se relata despre faptul că un şir de angajaţi sau foşti angajaţi ai „Ascom-Grup” au aderat la câteva formaţiuni politice pentru a accede la guvernare. Astăzi aceste persoane deţin funcţii importante de miniştri în Guvernul Filat. Probabil că aceasta a constituit un alt argument greu pentru judecători în decizia lor de a-i da câştig de cauză oligarhului Anatol Stati împotriva presei.

Sesizând opinia publică locală şi internaţională asupra acestui caz grav de persecutare a unui jurnalist pentru opiniile şi informaţiile difuzate, redacţia ziarului FLUX anunţă că în ediţiile următoare va reveni cu noi detalii.

Sursa: FLUX

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Cod de verificare * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.