Jean Valvis, președinte-director general al AQUA Carpatica, solicită Patronatului Apelor Minerale și tuturor îmbuteliatorilor de apă din România să i se alăture în demersul de schimbare a cadrului legislativ ce reglemetează industria apelor minerale, referitor la etichetarea apelor minerale îmbuteliate.
Omul de afaceri a transmis o scrisoare deschisă, prin care își exprimă dorința expresă de a primi sprijin în proiectul care ar impune prin lege, trecerea obligatorie a conținutului de nitrați pe etichetele tuturor apelor îmbuteliate și comercializate în România, transmite B1.ro. Ziaristi Online prezinta integral Scrisoarea Deschisa a investitorului grec indragostit de Romania si apele ei. De asemenea, publicam mai jos si un fragment video din emisiunea “La Taifas cu Ion Cristoiu” in care Jean Valvis anunta ca a “Dumnezeu i-a pus in cale un izvor cu apa minerala cu 0 nitrati” cat si un interviu din Bucharest Herald in care povesteste pe larg despre aceasta descoperire importanta si despre planurile sale in si pentru Romania:
Scrisoare Deschisa
Ne adresam Dumneavoastra cu dorinta expresa de a va avea alaturi intr-un proiect pe care noi il consideram de o importanta majora pentru industria apelor minerale.
AQUA Carpatica a initiat un demers de schimbare a cadrului legislativ ce reglemeteaza industria apelor minerale, in speta HG 1020/2005, referitor la etichetarea apelor minerale imbuteliate.
Pentru o mai buna intelegere a actiunii noastre, am dori sa va descriem pe scurt proiectul pentru care militam. Conform HG 1020/2005 si a normelor tehnice de comercializare a apelor minerale naturale din Romania, limita maxima admisa pentru nitrati este de 50 mg/l – si chiar si aceasta limita nu este obligatoriu a fi trecuta pe
eticheta. In concluzie, cadrul legislativ este extrem de permisiv in prejudiciul consumatorului in general si reprezinta un real pericol pentru copii, mai ales bebelusi, fiind binecunoscut faptul ca toate autoritatile din randul pediatriei mondiale recomanda ca limita nitratilor din apa destinata consumului bebelusilor sa fie maxim 10 mg/l.
O referinta foarte elocventa o reprezinta Agence Francaise de Securite Sanitaire des Aliments (Agentia Franceza pentru Siguranta Sanitara a Alimentelor), care in mod explicit si categoric recomanda ca aceasta limita maxima de 10 mg/l nitrati in apa destinata consumului bebelusilor sa nu fie depasita.
http://www.anses.fr/Documents/EAUX2001sa0257.pdf
Nitratii reprezinta o problema majora ce preocupa autoritatile europene, fapt dovedit si de Directiva UE privind nitratii, singura de acest fel elaborata pentru un constituent chimic poluant.
Asa cum se stipuleaza in Directiva:
“Desi azotul este un element nutritiv vital, care contribuie la cresterea plantelor si a culturilor, concentratiile mari de azot sunt daunatoare pentru oameni si pentru natura.
Utilizarea agricola a nitratilor in fertilizantii organici si in cei chimici reprezinta o sursa majora de poluare a apei Apei in Europa”
http://ec.europa.eu/environment/pubs/pdf/factsheets/nitrates/ro.pdf
Permisivitatea cadrului legislativ ce reglementeaza comercializarea apelor minerale naturale in Romania, precum si pericolul real pe care il reprezinta problema nitratilor pentru sanatatea noastra si a copiilor nostri, ne-au determinat sa pornim un program de strangere de semnaturi derulat cu precadere in mediul online, pentru a initia o schimbare legislativa ce ar avea ca urmare fireasca trecerea in mod obligatoriu a continutului de nitrati pe eticheta tuturor apelor imbuteliate si comercializate in Romania.
Va adresam cu toata caldura invitatia de a ne uni fortele pentru aceasta cauza justa si de a sustine initiativa Legea Apei intr-un mod deschis prin intreg sprijinul acordat de Dumneavoastra.
Suntem convinsi ca reglementarea exigenta a normelor de comercializare si adoptarea transparentei vis-a-vis de consumatorii nostri nu poate decat sa ridice, cu siguranta, prestigiul produselor noastre atat in Romania, cat si pe pietele internationale.
Va asteptam cu interes sa sustinem impreuna aceasta cauza!”
Cu deosebit respect,
Jean VALVIS
Presedinte-Director General AQUA Carpatica
“Dumnezeu mi-a pus in cale un izvor exceptional la nivel mondial”
Bucharest Herlad: Jean Valvis: Am descoperit in Romania o bijuterie unica la nivel mondial – Apa minerala cu 0 nitrati !
A abandonat conditiile exceptionale de viata din Elvetia pentru a face afaceri in Romania, deoarece creativitatea la nivel de business este mai prezenta decat in Tara Cantoanelor. Considera ca in Romania industria alimentara, agricultura, sectorul serviciilor, logistica, lucrarile de infrastructura trebuie dezvoltate. A descoperit in Romania cea mai pura apa din lume, iar acest lucru vrea sa-l transforme intr-un brand puternic, de prestigiu. Spune ca aici, Dumnezeu l-a ajutat sa descopere singurul izvor cu apa fara nitrati, lucru pe care l-a simtit ca o provocare, astfel ca a inceput o puternica batalie pentru schimbarea legii apelor. Despre toate acestea, omul de afaceri Jean Valvis a decis sa vorbeasca intr-un interviu pentru Bucharest Herald.
BH: “Aqua Carpatica” este un brand care intra acum in competitie cu brandurile Dorna, Poiana Negri si Izvorul Alb, pe care le-ati creat si le-ati vandut ulterior catre Coca- Cola Hellenic. Care sunt cele mai importante avantaje ale acestui brand in raport cu celelalte branduri de apa minerala pe care le-ati creat si in raport cu celelate marci de apa minerala pe piata romaneasca? Ce cota de piata detine acest brand pe piata in acest moment?
Jean Valvis: Ma simt ca un tata care are doua fete. Una dintre ele s-a casatorit, a plecat foarte departe si eventual a facut si niste operatii estetice, iar acum este foarte schimbata. Cealalta fata este langa mine, o urmaresc si o cresc asa cum cred eu si absolut natural, fara operatii estetice. Cele trei branduri pe care le-am detinut sunt in continuare puternice, un market share mare. Dar Dumnezeu mi-a pus in cale un alt izvor care are mai putini nitrati si era datoria mea sa exploatez aceasta oportunitate.
Am propus publicului o apa plata complet diferita si am intrat pe un segment de piata neocupat, pe care nu exista competitie si din acest punct de vedere brandul este mai usor de extins. Pe de alta parte, insa, suntem in competitie cu toti imbuteliatorii de apa plata din Romania si activam pe o piata cristalizata, formata si mai rigida. Construirea unei cote de piata este mai dificila acum, pentru ca oamenii au deja un bagaj simbolic legat de anumite marci. Dar aceasta realitate este o provocare pentru noi, care ne determina sa fim mai creativi. Existenta internetului si a canalelor de comunicare sociala ne da posibilitatea sa intelegem preferintele publicului.
Nu ne temem de concurenta, dar o respectam. Nu ne temem pentru ca avem un element diferentiator unic: apa minerala natural carbogazoasa cu 0 nitrati. In ziua in care consumatorii vor intelege care sunt efectele negative ale prezentei nitratilor in apa de baut, Aqua Carpatica va deveni marca numarul 1.
Este adevarat ca este un noroc faptul ca am gasit acest izvor. Si este datoria mea sa comunic acest noroc si sa ii arat consumatorului ce inseamna apa pura.
BH: Ce v-a determinat sa reveniti la afacerile cu apa minerala, dupa 10 ani si ce schimbari a adus aceasta intoarcere de la piata lactatelor la industria apei, in viziunea dvs de afaceri?
Jean Valvis:In primul rand, faptul ca brandul Dorna, pe care l-am vandut nu s-a exportat a avut un rol important. In al doilea rand, brandul Dorna era copilul meu, il consideram chiar membru al familiei mele. Au trecut 10 ani de cand l-am vandut, in 2002, si ii simteam lipsa. Iar in al treilea rand, consider ca am o bijuterie unica la nivel mondial, am o valoare unica in mana mea. Ar fi fost o dovada de lasitate din partea mea sa stiu ca am descoperit ceva unic, extraordinar de rar si sa nu raspund acestei provocari.
Nu este vorba de o intoarcere de la industria lactatelor la industria apei, ci este chiar un proces psihologoic coerent. De fiecare data cand am vandut un brand, o afacere, am stiut in ce vreau sa investesc in viitor. O actiune de vanzare nu era o capitalizare a beneficiilor, ci avea ca premiza deja o viziune pentru urmatorul proiect.
Cand am acceptat in 1998, ca Societe Generale sa devina actionar cu 20%, al firmei La Dorna, stiam ca vreau sa fac lactate. Si aceasta participatie de 20% practic a fondat industria Dorna lactate. Cand am vandut in 2002 Dorna stiam ca vreau sa extind fabricile cu branzeturi cu fabrica de telemea de la Constanta, la Mihail Kogalniceanu, cu fabrica de cascaval la Targu- Neamt.
Cand am vandut in 2008 brandul de lactate, La Dorna avem deja planul de a investi in energii regenerabile, in biomasa la balta Calarasi. De fiecare data cand iau decizia de a face un exit, am in plan operatiunea pentru viitor. Nu vand pentru a recupera un capital si a dormi cu el, vand pentru a investi in viitorul meu.
BH: Aveti planuri de extindere a fabricii din comuna Panaci, judetul Suceava, cu noi linii de productie? Intetionati sa construiti fabrici noi in viitorul apropiat?
Jean Valvis: Fabrica de la Panaci este proiectata pentru a fi extinsa de 3-4 ori. Sunt inginer arhitect si am dispus planul functiunilor astfel incat fabrica sa poata fi extinsa. In functie de succesul pe care il va avea brandul pe piata, vom decide extinderea fabricii.
Nu vizam alte locatii, pentru deschiderea altor fabrici. Zona Panaci, comuna Coverca, este o zona la periferia Vatrei Dorna, este o regiune cu multe izvoare, extrem de neprihanita de activitatea umana. Este o zona naturala forestiera binecuvantata.
BH: V-ati gandit la posibilitatea de a exporta apa Aqua Carpatica?
Jean Valvis: Eu am vrut sa imbuteliez o apa minerala care sa fie exclusiv pentru export. Dar partenerul meu, Stelian Chiforescu, cu care am inceput in 1993 sa construiesc Dorna Apenin a venit si mi-a spus: hai sa imbuteliem o apa buna si pentru piata interna. El este omul care m-a convins ca apa din acest izvor cu 0 nitrati, cel mai pur izvor din lume, nu poate sa mearga numai la restaurante de lux in strainatate. Si atunci am facut un ambalaj si pentru consumatorii din Romania.
Am vrut sa construiesc o operatiune industriala pentru un produs unic la nivel mondial, iar aceasta viziune a fost corecta de la inceput. Si am acceptat sa fac si o fabrica de PET-uri pentru Romania.
BH: Care dintre afacerile din portofoliul “Valvis Holding” s-a dovedit cea mai profitabila in 2011 si care considerati ca va avea cea mai buna evolutie anul acesta?
Jean Valvis: In 2011 cele mai profitabile s-au dovedit investitiile in agricultura. Am avut noroc ca preturile cerealelor au fost foarte sus. Am investit masiv in balta de langa Calarasi. Am cumparat 30 de tractoare, am facut lucrarile de infrastructura, am deschis drumurile. Cred cu tarie in viitorul agricol al Romaniei. Activitatea agricola este un atu al tarii .
BH: Pana in prezent ati construit branduri pe care le-ati vandut catre multinationale. V-ati gandit si la achizitia unuia sau mai multor branduri pe care sa le resuscitati sau sa le reinventati? Care este industria care va tenteaza cel mai mult?
Jean Valvis: Eu am doi baieti si le-am promis ca nu voi vinde niciodata vinurile de Samburesti si brandul Aqua Carpatica. Ele vor ramane in familie si le vom construi de placere si din mandria de a face doua produse premium.
Samburesti era un domeniu unde se facea vin inca de pe vremea lui Mihai Viteazul. Acest domeniu a fost preluat succesiv de catre toti conducatorii tarii. In sec XIX acest domeniu a devenit conacul familiei Bratianu. (fondatorul partidului National Liberal)
Din 2006 am fost implicat in aceasta afacere si de atunci a inceput un proces de rebranding si replantare pentru ca veche vita de vie era ori furata ori neingrijita si productia pe ha, care ar fi trebuit sa ajunga la 10 tone, era in acel moment de doar o tona.
Nu mi-am propus sa fiu unul dintre principalii jucatori pe piata vinurilor, dar vreau sa fiu unul dintre cei mai importanti jucatori de mijloc. Eu detint doar 500 de ha de pamant la Samburesti, sunt podgorii care au 3.000- 4.000 de ha si nu vreau sa intru in competitie cu ei. Nici nu vreau sa ma extind. Vreau vin de calitate, produs de familia Valvis. Este si un hobby, nu numai un business.
Toate brandurile din portofoliul Valvis Holding reprezinta o provocare si un efort permanent de interactivitate cu consumatorii. Exista totusi doua activitati care reprezinta cele mai mari provocari: una este imbutelierea celei mai pure ape minerale din lume in sticla de sticla si exportul ei.
Nu imi place sa achizitionez, imi place sa construiesc branduri de la zero. In felul acesta le si controlez viata sociala. Un brand este un purtator de valori, are semnificatia lui in social, iar creatorul lui ii insufla AND-ul.
A doua provocare majora este investitia in energiile regenerabile. Romania este dependenta termic de furnizori de energie straini. Nu este normal ca o tara care are atata teren care nu este propice pentru productia de cereale, fructe si legume, respectiv 1,5 milioane de hectare de parloaga, sa nu aiba o strategie pentru productia de biomasa. Cu doar 300.000 ha de teren cultivate cu biomasa Romania isi poate obtine independenta energetica.
BH: Aveti informatii referitoare la consumul de apa plata si consumul de apa minerala pe cap de locuitor in Romania in 2011? Exista scaderi sau cresteri procentuale comparativ cu anul anterior?
Jean Valvis: In general consumul anual de apa plata in UE ( 27) este la 150 litri per capita. In Romania consumul este de trei ori mai mic, respectiv 55 de litri per capita. Exista loc de crestere si de dezvoltare a acestei industrii.
BH: Care sunt motivele pentru care ati decis sa va mutati in Romania din Elvetia, tara in care foarte multi romani si straini si-ar dori sa traiasca? V-ati gandit la posibilitatea de a va intoarce in Grecia sau in Elvetia la un moment dat?
Jean Valvis: Din 1990 si pana astazi, Romania este o democratie in devenire. Si piata este in devenire, iar posibilitatile de crestere, pentru investitori sunt mai mari decat in alte tari.
Elvetia este o tara cristalizata din punct de vedere al afacerilor, cu mai putine avantaje pentru investitori.
In Romania industria alimentara, agricultura, sectorul serviciilor, logistica, lucrarile de infrastructura trebuie dezvoltate. In Elvetia se traieste foarte bine, intra- adevar. Silviu Brucan spunea ca nivelul de dezvoltare al Elvetiei este cu cel putin 20 de ani peste nivelul de dezvoltare al Romaniei. Eu cred ca acesta este de 60 de ani. Eu am abandonat conditiile exceptionale de viata din Elvetia, pentru a profita de creativitatea la nivel de business care in Romania este mai prezenta decat acolo.
In Grecia si in Elvetia merg de 4-5 ori pe an. In Grecia am niste proiecte tot in domeniul energiilor regenerabile si un centru SPA. Parintii si buncii mei sunt originari din Santorini, o insula superba si vreau sa construiesc acolo o mica unitate de agro-turism de foarte inalta calitate.
BH: Povestiti-ne mai multe lucruri despre legea apei, pe care doriti sa o initiati.
Jean Valvis: In ceea ce priveste legea apei, prima mea dilema a fost daca trebuie sa branduiesc aceasta initiativa sau nu. Daca as fi branduit-o lumea ar fi spus ca este un demers comercial si ca imi fac reclama. Daca nu as fi braduit-o tot s-ar fi spus ca imi fac reclama mascata. Asa ca am luat decizia sa branduiesc aceasta initiativa si sa scriu jos foarte mic “ proiect sustinut de Aqua Carpatica”. Sa nu dau cuiva senzatia ca ma ascund in spatele acestui proiect si pun in fata niste organizatii non- guvernamentale.Transparenta este cea care ne caracterizeaza.
In agricultura nitratii pot ajunge pana la 100 mg. Normativul pentru apa potabila din orase prevede o cantitate maxima de nitrati, de 50 mg. Potrivit recomandarilor medicilor, cantitate de nitrati din apa potabila nu trebuie sa depaseasca 10, in cazul copiilor. Cu alte cuvinte legea europeana referitoare la cantitatea maxima de nitrati in apa potabil, este extrem de permisiva in cazul copiilor, bebelusilor si femeilor insarcinate. In cazul copiilor, ajuns in sange nitratul se transforma in nitrit, blocheaza hemoglobina, aceasta nu mai poate sa transporte oxigen, iar corpul bebelusului nu se mai oxigeneaza si prezinta sindromul “baby blue” (bebelus albastru).
Consider ca este total inadmisibil ca, in conditiile in care in Romania se consuma apa cu peste 10 mg de nitrati, ca imbuteliatorii sa nu declare gradul de puritate al apei pe care o vand. Pana in 2005 a exista legea referitoare la cantitatea maxima de nitrati de 10 mg, dar s-a facut un lobby ascuns ca aceasta lege sa dispara din legislatia romaneasca. Imbuteliatorii de apa nu au obligatia de a scrie pe eticheta cantitatea de nitrati din apa pe care o comercializeaza, iar unii dintre ei nici nu respecta aceasta limita de 10 mg.
Sursa: Bucharest Herald