Muzeul Taranului Roman, partener in "Luna Homosexualilor, Lesbienelor, Transexualilor si Bisexualilor". Prietenii Muzeului cer respectarea lui Horia Bernea si a credintei Taranului Roman - Ziaristi OnlineZiaristi Online

Muzeul Taranului Roman, partener in “Luna Homosexualilor, Lesbienelor, Transexualilor si Bisexualilor”. Prietenii Muzeului cer respectarea lui Horia Bernea si a credintei Taranului Roman

Vremuri vechi si noi Muzeul Taranului Roman partenerul homosexualilorEste fidelitatea una dintre valorile Muzeului Ţăranului Român?

de Stefania Nadane

În 1996, Horia Bernea împărtășea românilor una dintre cele mai importante victorii europene al țării noastre de după 1990: obținerea premiului „Museum of The Year” pentru cel mai bun muzeu european al anului acordat pentru prima dată unei ţări din estul Europei, într-o competiție care a reunit atunci muzee de pe întreg continentul european.

Horia Bernea - Vremuri vechi si noi  via Ziaristi Online

Horia Bernea

Muzeul Țăranului Român, organizat de marele pictor care și-a vădit cu acel prilej capacitatea de sinteză și expresie nu doar cu pensula, ci și ca manager, și echipa sa, a rămas de atunci și pânăîn prezent un loc în care identitatea, continuitatea și valorile românilor sunt exprimate clar, ferm, demn, dar fără șovinism, trufie ori dispreț pentru alții. Aceștia suntem, acestea ne sunt valorile, aceasta ne este credința ne mărturisesc sălile vii ale Muzeului, asemenea unei celule ce poartă întregul ADN al trupului de peste veacuri al unui popor.

Irina Nicolau - Vremuri vechi si noi  via Ziaristi Online

Irina Nicolau

Horia Bernea a trecut la cele veșnice în anul 2000, alături de strămoșii săi și alături de făuritorii obiectelor expuse, de Tatomir, țăranul limpede care a devenit emblema MȚR-ului, și l-a urmat Irina Nicolau, vrednica și entuziasta sa colaboratoare. Și ne gândim că veghează, altfel decât au făcut-o în această viață, ca Muzeul să vorbească mereu, mai ales tinerilor și copiilor despre cine sunt ei, despre cine sunt strămoșii lor, despre cine vor fi copii lor.

Dar probabil că în aceste zile se vor fi amărât de ultimele decizii ale celor care sunt acum în slujba pe care ei au avut-o ca o vocație. Muzeul Ţăranului Român a fost anunțat este partener  al evenimentelor din cadrul „Lunii Istoriei LGBT” organizată de Asociaţia ACCEPT. Motivul pentru care conducerea MŢR a ales să se implice într-un astfel de eveniment este deocamdată necunoscut, însă o astfel de iniţiativă ridică nu puține semne de întrebare privind înțelegerea rostului Muzeului de către conducătorii lui actuali. Ce legătură au aceste evenimente cu valorile pe care românii le-au avut întotdeauna ca model de viață și pe care Muzeul le întruchipează atât de eficient: familia şi credinţa în Dumnezeu?

Pomul Vietii Muzeul Taranului Roman

Horia Bernea despre Articolul 200

Și dacă au uitat răspunsul pe care Horia Bernea, cel al cărui nume îl poartă sala unde ar urma să se proiecteze filmele despre activiștii homosexualității, l-a dat în anul 2000 despre scoaterea articolului 200 din Codul Penal privind interzicerea prozelitismului homosexual, îl reamintim:

„Prohibirea prozelitismului homosexual din articolul 200 al Codului Penal este un lucru folositor în încercarea de a bara puţin calea ridicolului existenţial al unor dezvoltări recente din societatea occidentală. Ştiu că lumea e condusă, în bună măsură, de o mafie homosexuală, dar asta nu trebuie să ne impresioneze prea tare. A merge «în ton cu spiritul vremii» este un lucru pozitiv, dar e un act în care trebuie să domine discernământul. În general e jenant că realitatea ne obligă să vorbim despre şi să dezbatem lucruri ce au un caracter intim. Problemele de mare interes, cele ale Bisericii şi ale credinţei de exemplu, au devenit lucruri de interes privat, iar problemele intime legate de sex au ajuns lucruri de interes general…!”

Firesc ar fi să existe un respect pentru memoria lui Horia Bernea şi o continuare a direcţiei pe care acesta a întemeiat Muzeul Ţăranului Român. Se doreşte în mod voit schimbarea acestei direcţii? Atunci să fie schimbat și numele. Dar cei care astăzi conduc Muzeul se pot privi în oglinda conștiinței fără să plece capul pentru lipsa de fidelitate față de MŢR, faţă de memoria lui Horia Bernea?

Iar noi, care ne-am odihnit sufletește în camerele Muzeului și am ieșit de acolo, poate, împrospătați de viața din el, credem că avem datoria de a nu sta cu mâinile în sân în fața acestui gest – și nu e primul – prin care se încearcă o înlocuire a valorilor românilor. Dacă organizatorii speră să promoveze anomalia atracției către persoanele de același sex ca pe o normă de viață a spaţiului public, avem dreptul și datoria să ne opunem implicării MŢR în acest demers în aceeaşi măsură în care ne opunem dărâmării clădirilor istorice, monumentelor sau bisericilor. Pentru că, deşi MŢR nu se dărâmă în sensul propriu, este strivită dimensiunea lui de spaţiu sacru al valorilor şi al bunei rânduieli a vieții.

Cu atât mai mult cei cărora le-a dat Dumnezeu talantul culturii au datoria de a apăra funcționalitatea ei în raport cu ființa omului – atât de clar exprimată de Horia Bernea: „Existăun pericol în care suntem sincroni cu Occidentul: pierderea identității, uitarea rădăcinilor noastre profunde… În fața unei lumi amenințate de descompunere, forțate să renege reperele fundamentale ale existenței sale, artistul, omul de cultură în genere, trebuie săparticipe la sensul sacrificiului ce a mântuit lumea. El trebuie «să salveze».”

Acum, practic, este firesc pentru cei cărora le pasă de sufletul românesc, de moștenirea culturală a lui Horia Bernea, Muzeul Țăranului Român, să cerem, civilizat şi argumentat, retragerea Muzeului din lista partenerilor acestui eveniment. Spre cinstea lui și spre cinstirea ctitorului mic, Horia Bernea, și a ctitorului mare, poporul român.

Integral la Vremuri Vechi si Noi

Marți, 29 ianuarie 2013

Cititi si: “Pedofilia ar trebui sa reprezinte doar sexul cu copii sub 12 ani. Copiii ar trebui fortati sa faca sex” – Gert Hekma, profesor homosexual, invitatul special al Facultatii de Sociologie din Bucuresti in cadrul “Lunii Istoriei Gay”. Despre un protest eronat trimis doar pe adresa Muzeului Taranului Roman

Info 26 ianuarie 2013: Luna uraciunii homosexuale la Facultatea de Sociologie din Bucuresti si Muzeul  Taranului Roman. Mircea Vulcanescu se rascoleste in mormant!

De la o zi pe an – practic cateva ore de exhibitionism homosexual desfasurat sub protectia jandarmilor la “marsul gay” – manifestarile anticrestine derulate sub mantia “drepturilor omului”, recte a drepturilor “homosexualilor, lesbienelor, bisexualilor si transexualilor”, s-au extins de anul trecut la “luna istoriei” homosexualilor si au intrat, tot de anul trecut, in sfera oficiala si educationala, in cadrul institutiilor de invatamant din Romania. Anul acesta se va dezbate despre “lupta de eliberare” si “necesitatea casatoriilor intre persoane de acelasi sex” chiar in altarul lui Dimitrie Gusti, Simion Mehedinti si Mircea Vulcanescu: Facultatea de Sociologie si Asistenta Sociala din Bucuresti. Nu lipseste din “parteneriat” nici Facultatea de Istorie! Maglavaisul de “evenimente” din cadrul lunii de celebrare a “Istoriei Homosexuale” alatura organizatii anarhiste ca Militia Spirituala de Ambasada Statelor Unite la Bucuresti, Institutul Francez si… Muzeul Taranului Roman (!). De prisos sa mentionam cum va fi reflectata in presa doar de limba romana mareata manifestare, zi de zi din luna care vine. Fara o pozitie ferma din partea tuturor vocilor care mai pot vorbi – si in special a “mamei poporului roman”, Biserica Ortodoxa Romana -, de la anul copiii Dvs vor invata inca din licee si scoala generala despre “mama si tata care au acelasi sex”. Tacerea Dvs va insemna acceptare – exact ceea ce este indus si definit prin insusi numele ales de Reteaua Soros pentru organizatia homosexualilor din Romania – ACCEPT!

Doar cateva dintre “evenimente”:

Luna Istoriei LGBT

Luna Istoriei LGBT are loc in Romania si in alte 8 tari din Europa in fiecare februarie. Este un prilej de a sarbatori viata si cultura LGBT (lesbiene, gay, bisexuali, transgender) prin explorarea istoriilor personale si pe ale celorlalti intr-un context LGBT. E o ocazie de a ne bucura de diversitatea lumii in care traim prin constientizarea faptului ca fiecare istorie personala contribuie in modul ei unic la o istorie mai mare, colectiva. De asemenea, este o sansa de a invata si de a discuta despre lupta continua pentru emanciparea comunitatii LGBT din Romania si intreaga lume.

In 2013, organizam Luna Istoriei LGBT pentru a 2-a oara. Pe parcursul acestei luni va avea loc o paleta larga de evenimente: proiectii de filme, expozitii de arta, teatru, discutii, educatie non-formala, petreceri si ateliere. (…)

Luna Istoriei LGBT este organizata cu sprijinul financiar al Ministerului de Externe al Olandei, ERSTE Foundation si Ambasada S.U.A la Bucuresti

Parteneri: Muzeul Taranului Roman, Institutul Francez, Facultatea de Sociologie si Asistenta Sociala, Aiurart, ARDOR, Militia Spirituala, Facultatea de Istorie, Lords of the Boards, A.R.T Fusion, Atelier 35, Revista de povestiri, Dianei 4, Asociatia Translucid, Chestionabil, Club Modern, Club Purple Voyage. Acest festival face parte din proiectul european “Engaging hearts and minds, changing attitudes” initiat de LGBT Youth Scotland in 2011, cu sprijinul Comisiei Europeana prin programul – Fundamental Rights and Citizenship.

22/2/201318:00 Academic: Aparitia Sexologiei si a Emanciparii Homosexuale

La sfarsitul secolului al XIX-lea avocatul Karl Heinrich Ulrichs, dorind sa schimbe legea anti-sexuala din Germania, a dezvoltat o teorie conform careia homosexualitatea ar trebui privita ca o variatie naturala a vietii sexuale. Strategia sa politica a esuat – actele homosexuale au fost considerate in continuare ilegale in tara – insa teoria sa a fost un succes. Un numar mare de medici si psihiatri i-au urmat exemplul si au elaborat teorii ale sexualitatii dand nume noilor variatii sexuale: de la hetero si homosexual – la sadic, masochist, fetisist, exhibitionist, voyeur, zoofil etc. O noua stiinta, sexologia, a luat nastere si o noua profesie a fost creata de oameni ca Von Krafft-Ebing, Binet, Freud, Ellis si multi altii. O principala tema a acestei noi stiinte a fost homosexualitatea, avand printre sustinatorii sai pe Magnus Hirschfeld si Albert Moll. In 1897, Hirschfeld a pus bazele primei miscari a homosexualilor si lesbienelor in Germania. Complicatiile si consecintele acestei dezvoltari vor fi dezbatute in cadrul acestui curs in termeni de teorii, subiectivitati si politica.

Gert Hekma este lector/conferentiar in Departamentul de Sociologie si Antropologie din cadrul Universitatii din Amsterdam pentru studii de gen si sexualitate si studii pe homosexualitate si lesbianism. A publicat numeroase articole pe problema istoriei si sociologiei homo/sexualitatii si a fost co-editor pentru publicatiile “The Pursuit of Sodomy” (1989), “Gay Men and the Sexual History of the Political Left” (1995) si pentru o sectiune in jurnalul academic “Sexualities: Queer Netherlands” (2011). In limba olandeza a scris “Homoseksualiteit in Nederland van 1730 tot de moderne tijd” (2004) – “Homosexuality in the Netherlands”, “1730 until the Modern Times”, “ABC van perversies” (2009) – “ABC of Perversions”, precum si multe alte carti si articole. In prezent editeaza impreuna cu Alain Giami o carte in franceza si engleza despre revolutia sexuala.
Cursul/prelegerea va avea loc la Facultatea de Sociologie si Asistenta Sociala din Bucuresti. Adresa: Str. Schitu Magureanu, nr. 9

15/2/201318:00 Dezbatere: Legalizarea uniunilor intre persoane de acelasi sex in Romania

In Romania, legile s-au schimbat in ultimii 20 de ani, oferind persoanelor LGBT (lesbiene, gay, bisexuale, trans) recunoastere si protectie.
In acealsi timp, desi discriminarea pe criteriul orientarii sexuale este explicit interzisa, exista in continuare diferente fundamentale intre drepturile pe care le au in Romania cetatenii heterosexuali si cei LGBT. Pentru autoritatile si institutiile de stat din Romania, familiile intemeiate de cupluri de acealsi sex nu exista.
Prin aceasta dezbatere propunem spre discutie intrebarea: E timpul sa cerem recunoasterea parteneriatelor LGBT in Romania?
Pentru a raspunde la aceasta intrebare vom folosi ca metoda dezbaterea. Doua echipe, una a afirmatorilor si una a negatorilor, isi vor sustine, fiecare, punctul de vedere, iar apoi publicul va putea interveni cu argumente suplimentare. Tot publicul este cel care, in cele din urma, va alege raspunsul pe care-l considera potrivit pentru intrebarea propusa. Echipele vor fi formate din cate 2 persoane, un debater profesionist si o persoana publica.
Eveniment organizat impreuna cu Asociatia Romana de Dezbateri, Oratorie si Retorica (ARDOR) si Militia Spirituala . Adresa: In curand

15/2/201320:00 Teatru: Dupa Traian si Decebal

Din Filele Istoriei Gay in Romania
Un Manual Performant
durata: 50 minute
de Mihaela Michailov si Paul Dunca
consilier: Florin Buhuceanu
set&design: Andrei Dinu
Cum se traia gay inainte de 1989 in Romania? Care erau locurile de intalnire? Care erau ritualurile de socializare si structurile de oprimare? Cum actiona, la nivelul invizibiliz?rii vietii sexuale, articolul 200 care pedepsea, cu inchisoarea de la 1 la 5 ani, relatiile sexuale intre persoanele de acelasi sex. Cum puteai sa fii cine erai, traind in anonimat identitar? Cum au continuat abuzurile impotriva dreptului la reprezentarea identitatii dupa 1989?
Dupa Traian si Decebal – este arhiva naratiunilor private care definesc un sistem politic ce marca limitele, frictiunile si constrangerile existentei de apartament. Este performarea coliziunii vietii intime cu norme legislative abuzive. Este istoria orala, din bucati de amintiri, a martorilor expusi la controlul vietii de zi cu zi. Paradoxuril invizibilitatii au functionat perfect. Desi era interzis, a existat o viata gay in Romania
Multumiri:
I., N., F., D. &
Mihai Burcea (Militia Spiritual?), Mihai Bumbes (Militia Spirituala), Asociatia ACCEPT
Proiectul este realizat cu sprijinul Salonului de Proiecte si face parte din expozitia din spatele scenei / from the backstage (22 iunie – 5 august 2012).
Locatie: va fi anuntata in curand

17/2/2013 Film: The kids are allright

Ginecolog de succes, Nic, si arhitecta peisagista, Jules, formeaza un cuplu de lesbiene de aproximativ 20 de ani si sunt mame a doi adolescenti pe nume Joni si Laser.
Cei doi copii conceputi prin inseminare artificiala fac demersurile pentru a-si aduce tatal (donatorul de sperma) in viata familiei lor.
Filmul este o incursiune in viata de familie a celor 4 personaje, dificultatile intampinate dar si momentele fericite.

Proiectie organizata cu sprijinul Ambasadei Statelor Unite la Bucuresti si Muzeului Taranului Roman. Trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=bdDSqgZ87fM
Adresa: Soseaua Kiseleff, nr. 3

25/2/201320:00 Film: XXY

Alex, o adolescenta de 15 ani, are un secret : este intersex. La putin timp dupa nasterea ei, parintii se muta din Buenos Aires intr-o casa pierduta printre dune. Aici soseste un cuplu de prieteni, insotit de fiul lor Alvaro, de 16 ani. Tatal, specialist in chirurgie estetica, a acceptat invitatia din interes medical pentru Alex. O atractie inevitabila se naste intre cei doi tineri, care-i va obliga sa-si infrunte temerile… Zvonurile incep sa circule prin oras. Lumea incepe incepe s-o priveasca pe Alex ca pe un monstru. Fascinatia pe care o exercita risca sa devina periculoasa.
Filmul este proiectat in cadrul Cine – Club organizat de ACCEPT impreuna cu Institutul Francez. Proiectia va avea loc la Cinema Elvire Popesco.
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=pFTmunT0ujc
Adresa: Bulevardul Dacia, nr. 77

28/2/201318:00 Film: Stonewall uprising

“Stonewall uprising” este un documentar ce prezinta revolta pentru drepturile omului a persoanelor LGBT care a avut loc la Stonewall.
Unul dintre motivele care a dat startul revoltei a fost abuzurile politistilor care considerau homosexalitatea o boala. Persoanele care apar in film sunt persoane LGBT si politisti care au fost prezenti la revolta de la Stonewall.
“Stonewall uprising” este un documentar ce reflecta o realitate dureroasa pentru multe persoane. In acelasi timp, filmul portretizeaza inceputul luptei pentru emancipare a comunitatii LGBT, lupta pe care o ducem in continuare si astazi.
Proiectie organizata cu sprijinul Ambasadei Statelor Unite la Bucuresti si Muzeului Taranului Roman. Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=GwtSjpW-14w
Adresa: Soseaua Kiseleff, nr. 3

11/2/201318:00 Film: Milk

Milk este un film biografic din 2008 care descrie viata activistului gay si a politicianului american Harvey Milk, care a fost primul homosexual declarat ales intr-o functie publica in California drept membru al San Francisco Board of Supervisors.
Filmul a fost nominalizat de opt ori la Oscar si a castigat doua Oscaruri: premiul Oscar pentru cel mai bun actor – Sean Penn (rolul titular) si premiul Oscar pentru cel mai bun scenariu original scris de Dustin Lance Black.
Filmul va fi proiectat la Studio Horia Bernea din cadrul Muzeului Taranului Roman, ora 18:00.
Proiectie organizata cu sprijinul Ambasadei Statelor Unite la Bucuresti si Muzeului Taranului Roman. Trailer:https://www.youtube.com/watch?v=ufhZ2yUHj9Y

13/2/201319:00Literatura: Romane gay traduse in Romania

Miercuri, 13 februarie, va invitam la o discutie despre literatura cu tematica, personaje si problematica LGBTQ, cu accent pe cartile disponibile pe piata noastra de carte, fie romanesti, fie traduse sau in alte limbi. Cum stam cu oferta de carte LGBTQ din librarii? E important sa fie cat mai multe sau nu? Va alegeti si simtiti nevoia de carti scrise din perspective non-heteronormative? Ce v-ati incumetat sa cumparati, ce v-a placut, v-a marcat (pozitiv sau negativ) si ce puteti recomanda? Ce carti v-au multumit/nemultumit/frustat/dezamagit/entuziasmat?

Acest festival face parte din proiectul european “Engaging hearts and minds, changing attitudes” initiat de LGBT Youth Scotland in 2011, cu sprijinul Comisiei Europeana prin programul – Fundamental Rights and Citizenship.

Persoana de contact: Daniela Prisacariu, tel.: (+4)021 252 5620, e-mail: daniela@acceptromania.ro

Romania Uneste-te via Ziaristi Online

Horia Bernea - Vremuri vechi si noi  via Ziaristi Online

CITESTE SI DA MAI DEPARTE !

Print Friendly, PDF & Email

7 comments

  1. Andrei Dirlau

    Scrisoare deschisă către domnul Virgil Niţulescu
    Director General, Muzeul Ţăranului Român

    Domnule Niţulescu

    Am citit răspunsul dumneavoastră la protestul Alianţei pentru Demnitate Naţională. Prezenta scrisoare e o reacţie la acest răspuns. Îngăduiţi-mi să vi-o adresez ca simplu cetăţean care consideră că reprezintă societatea civilă nu mai puţin decât oricine altcineva.
    Doresc să vă scriu în termeni politicoşi şi civilizaţi, cu atât mai mult cu cât am avut onoarea de a vă cunoaşte personal cu ani în urmă, când nu păreaţi de loc o persoană lipsită de scrupule, dimpotrivă, mi-aţi lasat o bună impresie. De aceea, vă rog, nu mi-o luaţi în nume de rău dacă încep prin a remarca ceea ce mi se pare o anumită carenţă logică, sau cel puţin o formulare întrucâtva confuză.
    Replica dumneavoastră începe prin a nega existenţa unui CONTRACT cu organizatorii lunii LGBT. Dar, pur şi simplu, nu acesta a fost obiectul protestului. Protestul a vizat COLABORAREA M.Ţ.R. cu aceşti organizatori, IMPLICAREA sub o formă sau alta a M.Ţ.R. în proiectul lunii LGBT, GĂZDUIREA unui eveniment al LGBT la M.Ţ.R.. Nu interesează actul juridic concret în baza căruia are loc această implicare. Căci evident trebuie să existe un act juridic, altfel M.Ţ.R., ca instituţie publică subordonată Ministerului Culturii, n-ar putea acţiona. Dar nu contează ce formă are acest act, iar inexistenţa unui CONTRACT nu exonerează câtuşi de puţin M.Ţ.R.-ul de pata morală pe care colaborarea, sub orice formă, o aruncă asupra Muzeului. Şi nu doar asupra Muzeului, nici asupra lui Horia Bernea, ci asupra întregii culturi tradiţionale rurale româneşti a cărui simbol sau emblemă este M.Ţ.R.. Aşadar, lipsa contractului nu reprezintă un răspuns, o putem deci tăia nefiind relevantă ca argument. Rămâne colaborarea, deci şi protestul rămâne întemeiat.
    Apoi, să luăm din răspunsul dv. o frază ca aceasta:
    „Singurele valori pe care muzeul nostru le promovează nu sunt cele ale uneia sau alteia dintre persoanele care lucrează în muzeu, ci acelea care sunt autentice, indiferent dacă ele aparţin uneia sau alteia dintre culturi.”
    Cum, domnule Niţulescu? Oare raţiunea de a exista a M.Ţ.R. nu e exact aceea de a promova Valorile Ţăranului Român? Ale culturii lui tradiţionale, româneşti? Ale satului românesc şi civilizaţiei lui strămoşeşti? Oare să-mi fi pierdut eu orice discernământ? Sau dumneavoastră? Oare M.Ţ.R. nu are un Statut? Acolo oare ce scrie? Nu are el o Viziune, o Misiune (că tot se poartă aceşti termeni „strategici”)? Cum sună ele? Nu sunt oare menţionate acolo aceste valori tradiţionale? Ce sens puteţi da în acest context cuvântului „AUTENTICE”, dacă nu cel de „autentic tradiţionale româneşti”? Mi se pare mie sau puneţi semnul egal, în sensul autenticităţii, între aceste valori tradiţionale şi nişte prezumate valori „autentic homosexuale” care ar aparţine unei culturi gay „autentice”? Nu-mi vine să cred că citesc o asemenea juxtapunere – şi unde? Nu într-o carte a lui Ihab Hassan sau Baudrillard, ci într-un text scris de directorul M.Ţ.R., stând pe scaunul lui Horia Bernea! Cum vine asta: „indiferent dacă ele aparţin uneia sau alteia dintre culturi”? Asta e chiar şocant! Cum adică indiferent cărei culturi aparţin? Despre care şi despre câte culturi vorbim în raport cu M.Ţ.R.? Oare nu despre una singură – cultura noastră tradiţională românească? Vorbim oare de cultura olandeză sau americană? Sau de subcultura gay din orice ţară, fie ea şi România? Ce treabă are M.Ţ.R. cu ea? Unde e confuzia, cine o face şi de ce? Mi se pare că, dacă ne asumăm o minimă onestitate intelectuală, poziţia dumneavoastră e absolut nesustenabilă din punct de vedere logic-raţional şi chiar instituţional, nemaivorbind moral.

    Mai spuneţi: „Muzeul nostru nu face nici un fel de propagandă, de nici un fel, nimănui”. Ba da. Iertaţi-mă că vă spun, oricine vă va confirma ca asta înseamnă şi ca aşa se interpretează: atunci când găzduiţi o manifestare LGBT, să ştiţi că faceţi propagandă. Explicită. Faptul că o negaţi nu înseamnă că n-o faceţi. Nu e de ajuns să spuneţi “NU FAC!” ca fiţi crezut. Semnificaţia unei asemenea acţiuni rezidă în ea însăşi, în consecinţele ei, şi în modul în care o percepe societatea, nu în aserţiunile, mai mult sau mai puţin apologetice, pe care le faceţi dumneavoastră despre ea. De altfel, dacă nu propaganda e scopul, de ce se doreşte ca ea să fie tocmai la M.Ţ.R. – dacă nu tocmai pentru efectul de imagine produs? Cu alte cuvinte – pentru impactul propagandistic?
    Şi apoi, eu credeam sincer că M.Ţ.R. tocmai pentru asta există – pentru a face propagandă (în sensul, hai să zicem, bun al cuvântului) „Ţăranului Român” şi culturii sale tradiţionale, pentru a le promova sau a propaga valorile ei. Da, repet mereu aceste cuvinte, care sunt nucleul conceptual al disputei şi pe care se pare că nu le-aţi înţeles, deşi ele ar trebui totuşi să vă ghideze principial activitatea.

    Mai ziceţi: „Muzeul nostru nu este o instituţie tradiţională, ci un muzeu care are un discurs cultural despre tradiţie”.
    Sigur, puteti avea orice tip de discurs cultural, chiar şi unul postmodern, ca în cazul de faţă. Dar în nume propriu, nu instituţional. M.Ţ.R. a fost gândit, mai ales de Horia Bernea, ca o pledoarie în favoarea culturii tradiţionale, nu ca o critică a ei de pe premise postmoderniste. Personal sunteţi liber, desigur, să aveţi orice opţiuni culturale, fie ele şi postmoderne. Dar ca director al M.Ţ.R. trebuie să lucraţi în sensul menirii fireşti, inclusiv instituţional statuate, a organizaţiei pe care o conduceţi, nu în sensul preferinţelor personale. E un lucru elementar. Desigur, asta dacă interpretăm cu bună credinţă prevederile documentelor de constituire şi nu arbitrar-corect politic.
    Fac o paranteză: nu pot să nu mă gândesc că un om cu talentul şi calibrul dv. intelectual, dacă tot aveaţi înclinaţii postmoderne, şi-ar fi putut alege un alt post decât cel de director al M.Ţ.R.
    Mai întâi, pentru că vă faceţi rău dumneavoastră înşivă, aflându-vă zilnic într-un loc care simbolizează cu totul alte valori, opuse celor în care se pare că credeţi. Un loc unde trebuie că suferiţi datorită acestui clivaj, pe care cred că-l constataţi zilnic, între opţiunile culturale proprii, aparţinând se pare paradigmei postmoderne, şi cele aparţinând, nu atât mai multor angajaţi (asta ar fi cum ar fi, aţi rezolva-o cumva, eventual dându-i afară), cât mai ales viziunii pe care M.Ţ.R. a fost creat s-o întruchipeze.
    Dar n-ar fi atât de grav dacă v-aţi face rău singur; în fond v-ar privi modul cum aţi gestiona conflictele interioare, în ipoteza că ele ar exista. Problema e că faceţi rău instituţiei, culturii pe care ea o emblematizează şi României autentice în ultimă instanţă. M.Ţ.R., cred că înţelegeţi, a fost creat tocmai ca o cazemată anti-postmodernă. Ca o redută care să stăvilească pe cât posibil avalanşa postmodernă care vine peste noi, inclusiv din ţări ca Olanda. Căreia să-i opună vechile noastre valori rurale, ale civilizaţiei tradiţionale (da, din nou aceste cuvinte de care v-aţi săturat. Dar cum să le spun altfel ca să nu vă rănesc auzul, gâdilat plăcut, se pare, doar de termeni corecţi politic?)
    Horia Bernea şi noi toţi care protestăm acum, inclusiv deranjanţii dv. angajaţi, asta încercăm: să ridicăm în faţa valului postmodern, dizolvant şi ineluctabil, al unei globalizări greşit înţelese – în sens omogenizant, desacralizant şi deznaţionalizant – valorile Ţăranului Român, ale tradiţiei lui multiseculare. Da, era o tradiţie creştină. Îmi pare rău că asta deranjează liber-cugetarea unora. Şi ei şi dumneavoastră sunteţi desigur liberi să cugetaţi oricât de ateu. Dar nu cred că aveţi dreptul să impuneţi aceste preferinţe personale atee instituţiei pe care vremelnic o conduceţi, şi care e construită pe cu totul alte premise spirituale, pe altă paideumă dacă vreţi – şi anume, cea tradiţională românească. M.Ţ.R. aparţine organic paradigmei tradiţionale româneşti. LGBT aparţine, tot organic, paradigmei postmoderne („organic” de astă dată şi în sens literal). Iar între cele două paradigme există o opoziţie ireductibilă. Ele sunt ireconciliabile.
    Domnule Niţulescu, nu se luptă aici indivizi, tabere sau grupuri de interese, ci două lumi. Nu e vorba de a „transfera opţiunile politice, religioase şi sexuale ale salariaţilor săi asupra proiectelor culturale ale instituţiei”. Nu opţiunile lor personale sunt în discuţie. Ar fi revoltător să încercaţi să vulgarizaţi, reducţionist, tema controversei. În joc sunt două civilizatii, două paradigme culturale, două weltanschaung-uri. Nu bieţii angajaţi sunt problema, nu ei stau în calea „progresului”, aşa cum caţavencian sugerează unii. E vorba de două sisteme axiologice, sau mai exact, de un sistem axiologic versus absenţa lui. Căci n-o să-mi spuneţi că libertinajul, pedofilia şi pornografia pot fi coloana vertebrală a unui sistem de valori. Şi cu atât mai puţin, a unuia tradiţional, ca cel al ţăranului român.
    Că despre aceste lucruri e vorba, şi nu de o „nevinovată ţinere de mână în public” cum spunea cineva, se vede cu ochiul liber. Într-un mesaj se informa (e uşor de verificat) că un activist de la Accept (olandez daca reţin bine, nu sunt sigur) a iniţiat o campanie pedofilă targetată copiilor între 12-16 ani, îndemnaţi agresiv să aibă relaţii sexuale inclusiv gay. Că ei nu luptă doar pentru dreptul de „a se ţine de mână în public”, ci pentru dreptul la libertinaj şi pornografie liberă, se vede şi din Parada Gay, din an în an mai obscenă (ca să nu mai zic de paradele din alte ţări unde-şi dau frâu liber înclinaţiilor celor mai şocante şi voyeuriste).
    Revenind la cele două viziuni asupra lumii, faptul că lumea satului românesc, în forma pe care M.Ţ.R. a încercat s-o ilustreze, e pe cale să dispară – este din păcate o realitate. Dar tocmai despre asta e vorba. Rolul M.Ţ.R. e tocmai să încerce să păstreze cât se poate din această paradigmă, acest stil de viaţă, ameninţat să moară definitiv. De asta se numeşte „muzeu”. Iar dumneavoastră nu aveţi dreptul moral să acceleraţi acest proces, să contribuiţi – tocmai din postul de director al instituţiei ce are rolul de a o păstra – la dispariţia ei mai rapidă. Sunteţi ca un medic, chemat să salveze un pacient, care îl eutanasiază. Cum de nu percepeţi acest tragic conflict de constiinţă, care ar trebui să nu vă lase să dormiţi noaptea? De ce nu vă alegeţi un alt post, unde să nu faceţi atâta rău?
    Am invocat ipoteza că aţi avea conflicte de conştiinţă. Vă fac complimentul de a crede că aveţi totuşi nişte convingeri, că nutriţi nişte credinţe sincere, că aderaţi la nişte valori, fie ele şi ceea ce numim noi „pseudovalorile postmodernităţii”, care includ libertinajul şi dreptul la pornografie şi pedofilie. Îmi place să cred că aveţi totuşi o opţiune axiologică, fie ea şi – după noi – eronată, şi că nu e doar un cras oportunism. Vă acord premisa de nevinovăţie şi nu plec de la părerea că doar executaţi un ordin primit de sus, de dragul carierei politice sau ca să vă păstraţi scaunul.
    Ar fi prea de tot trist.

    În concluzie, domnule Niţulescu, nu e nici pe departe vorba de o luptă între angajaţi şi lege, între nişte ciudaţi retardaţi care-şi zic „tradiţionalişti” şi refuză modernitatea şi „progresul”, şi dv, vizionarii care vreţi să sincronizaţi România cu civilizaţia seculară occidentală modernă, să o scoateţi dintr-un „ev mediu” al întârzierii şi barbariei. Nu. E vorba de o ţară mică, cu nişte valori spirituale tradiţionale, care dispar invadate de nişte pseudo-valori. Că sunteţi sau nu de acord cu aceste valori tradiţionale, nu e relevant. Relevant e că, vreţi-nu-vreţi, ele sunt valorile M.Ţ.R., pe care-l conduceţi. Că ele au definit timp de secole şi continuă să definească identitatea unui popor, iar dumneavoastră le-aţi condamnat (fără să vă dea nimeni acest mandat) şi le grăbiţi anihilarea dintr-o postură unde din păcate aveţi puterea de a contribui la acest proces.
    Veţi întreba: dar mie, care scriu, şi semnatarilor protestului, cine ne-a dat mandatul de a face o asemenea pledoarie? Vă răspund: Tradiţia în numele căreia vorbim, pe care am studiat-o şi din care v-am putea cita nenumarate pagini şi autori, mii de instanţe pe care le reprezintă poziţia de pe care vorbim. Nu noi spunem ceea ce spunem, ci secolele din spatele nostru, care confirmă că aceasta a fost viziunea tradiţională românească. Nu trebuie să fiţi de acord cu ea, să vi-o însuşiţi ca viziune de viaţă proprie, ca noi. Trebuie doar să respectaţi trecutul acestei ţări şi să nu angrenaţi Muzeul Ţăranului Român într-o acţiune împotriva acestui trecut pe care e chemat să-l apere, nu să-l oblitereze. Abolirea memoriei colective a unui popor este o crimă. Acţiunea pe care vreţi s-o comiteţi echivalează cu o lovitură de topor în cap administrată unui ţăran bătrân.
    Un ţăran care ar putea fi bunicul meu sau al dumneavoastră.

    Cu tot respectul pe care vi-l voi purta şi vi-l va purta o ţară întreagă dacă veţi face gestul de onoare al demisiei, arătând public că sunteţi un om de caracter,

    Andrei Dîrlău

  2. Andrei Dirlau

    @ eXpress
    Va multumesc. Nu am site din pacate, stau mare parte din timp la manastirea Oasa, intru mai rar pe internet. Va pot spune ca a doua zi dupa ce am postat Scrisoarea aici, pe Rost on line si Razboi intru cuvant, am trimis-o si pe email directorului MTR, d. Nitulescu, si la mai multe adrese ale unor angajati ai MTR. Din pacate, nici asta, nici protestul Aliantei pt Demnitate Nationala, nu l-au impiedicat pe d. Nitulescu sa mearga mai departe si sa aprobe proiectia. Cred ca a fost bine ca au fost cativa oameni care au fost acolo sa protesteze, dar a iesit lamentabil. A fost o provocare. Ei au filmat incidentul si au castigat ca imagine. Poate era bine nu sa fie huiduiti, ci invitati, acolo pe loc, la o dezbatere civilizata. Probabil ar fi refuzat, dar filmarea nu le-ar fi iesit. Argumentele trebuiau sa fie juridice, nu religioase – proiectia era ilegala, filmul era porno (vizionare peste 16 ani), si se incalca si Statutul MTR ca institutie publica. Iar daca directorul a incalcat legea, era legitima interventia ceteneasca. Ma intreb daca am castiga in instanta cu un proces in contencios administrativ impotriva directorului?

  3. Pingback: Mafia Antiromânească isi bate joc de Muzeul Țăranului Român si Valorile care ne reprezinta! Românii trebuie SA REACTIONEZE! | CE-I CU NOI? – un blog educativ despre comportamentul uman

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Cod de verificare * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.