Angela Gheorghiu spulberată de presa franceză de specialitate - Ziaristi OnlineZiaristi Online

Angela Gheorghiu spulberată de presa franceză de specialitate

Gheorghiu Angela_Andre Rau_3993Angela Gheorghiu rătăcită pe terenuri obscure

Eşuată profesional pe terenuri definite drept obscure, de când nu mai e în tandreţuri cu Placido Domingo şi nici măritată cu Roberto Alagna, soprana Angela Gheorghiu s-a prezentat la Théâtre des Champs-Elysées din Paris cu un recital penibil, după cum comentează presa franceză. Inutilă comedia cu parada modei prin care a încercat să suplinească adevărata artă, schimbând trei rochii pe parcursul serii, şi aruncând priviri languroase spre publicul care aştepta cu totul altceva.

Dacă pe planul liric lucrurile stau astfel, La Fontaine pare, totuşi, s-o fi inspirat pe soprană: On a toujours besoin d’un plus petit que soi, zice morala unei celebre fabule a marelui scriitor: ai întotdeauna nevoie de unul mai mic decât tine.

Şi uite-aşa, Angela Gheorghiu l-a luat să cânte împreună cu ea pe tenorul Marius Vlad Budoiu (cel cu scandalul de la Opera din Cluj, dat afară încă de la repetiţii la Teatro Massimo din Palermo ca nefiind la nivelul rolului). “Numele oribilului tenor, Marius Vlad Budoiu, carismatic ca o andivă, care a masacrat pur şi simplu muzica, trebuie uitat imediat”, comentează cu disperare France Musique, menţionând sarcastic «descoperirea deosebit de interesantă că o arie din Lohengrin (cântată de Budoiu) poate să nu fie cu nimic mai prejos de cele mai teribile torturi», ca acelea la care mediocrul acolit al sopranei a supus publicul de la Théâtre des Champs-Elysées.

“Nimic de făcut (cu acest Budoiu), scrie un comentator. Vocea îi scapă de sub control, notele i se rup, şi dacă nu i se rup îi rămân pur şi simplu în gât, neputând face faţă unei arii de dificultatea pe care o prezintă Vesti la giubba, de pildă”. Autorul se întreabă nedumerit de ce Budoiu nu s-ar concentra asupra unei alte activităţi, direcţia Operei din Cluj-Napoca de pildă. Asta fără să ştie că între timp acesta a fost dat afară şi de acolo.

Gheorghiu, scrie alt comentator, caută să camufleze mediocritatea spectacolului care şchioapătă din toate articulaţiile. Începând cu prima arie, pe care “oribilul tenor” Budoiu n-o poate cânta, dându-se bolnav, şi o înlocuieşte cu o altă arie.

Pentru ca apoi recitalul să se împartă în mod penibil, observă comentatorul, între arii pentru tenor şi interludii orchestrale ale unei orchestre de care n-a auzit nimeni, Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz, mânuită cu brutalitate de Tiberiu Soare, care, cu riscul şi în dispreţul unor inevitabile decalaje, ţine capul întors spre cântăreaţă în loc să privească spre orchestră. Cum ar putea altfel să nu piardă total controlul şi măsura? Şi ce mai contează faptul că-şi sucea gâtul, când autoritatea sa era ţăndări?

Noroc, totuşi pentru soprană, cu aceşti acoliţi. Căci morala fabulei lui La Fontaine s-a dovedit şi de această dată actuală: On a toujours besoin d’un plus petit que soi. Întotdeauna ai nevoie de unul mai mic decât tine. Dar chiar atât de mic?

Cronicar Cleopatra Pop

Angela Gheorghiu în concert la Théâtre des Champs-Elysées. Ce circ!

Dare de seamă

Admiratorii săi au fost serviţi pentru ce-au plătit: trei rochii – deşi una, elegantă, ar fi fost de ajuns, trei coafuri ajustate cu tot felul de meşe, în timp ce artistele obişnuiesc să se prezinte cu aceeaşi pieptănătură de-a lungul întregului concert, totul însoţit de ocheade şi de pauze afectate, pe care speram să nu le mai vedem niciodată pe vreo scenă. Programul, aseptizat la maximum, nu risca să obosească “starul” seratei: fiecare arie şi fiecare duet au fost alese ca nu cumva să şifoneze nici legendarul legato nici timbrul mătăsos: soprana privilegiază la ora actuală vocalele, preferând să şteargă din cânt orice efort de dicţie. De abia pronunţate, cuvintele se înlănţuie unele cu altele pentru a compune o ghirlandă fără sfârşit, încheiată de obicei cu un interminabil pianissimo. Dar unde sunt lacrimile, durerile, angoasele şi pasiunile care animă eroinele din opere? Mai mult ca sigur nu aici, unde totul e lânos, lăbărţat, fără sare, fără viaţă şi prin urmare cu totul artificial.

Desdemona se roagă de parcă ar fi în extaz în faţa vitrinei unui magazin de lux, la Wally dă impresia de-a regreta că şi-a pus încălţări Louboutin în loc de tenişi, mai adaptaţi la munte. Adriana se sclifoseşte ca Lauretta în “Babbino caro” (cântat ca bis!), în timp ce Mimi prevede deja să nu se fandosească şi să treacă la fapte cu bunul Rodolfo la întoarcerea de la cafeneaua Momus, umblând la agăţat ca Suzel (din L’amico Fritz ), şi fără urmă de inocenţă… Nu căutaţi vreo caracterizare, vreun profil dramatic sau vreo intensitate în aceste apariţii lipsite de cea mai mică pătrundere a personajelor, unde hedonismul muzical nu e altceva decât o amăgeală, atât e de grosolan.

Pentru a străluci şi mai mult în acest univers sterilizat, Angela Gheorghiu n-a găsit nimic mai potrivit ca s-o pună pe ea în valoare decât să aducă alături de ea un obscur tenor român numit Marius Vlad Budoiu, care pe deasupra mai e şi afon. Adevărată caricatură, un fel de marionetă ieşită de-a dreptul din Muppets Show, tenorul cu voce urâtă şi derapantă se scremea să dea replica – rău bineînţeles – şi ne martiriza urechile în Canio, Otello şi Lohengrin, cum nu se poate mai prost dirijat, de Tiberiu Soare, la pupitrul orchestrei Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz.

Cam atâta. Mulţumesc…

François Lesueur

Paris, Théâtre des Champs-Elysées

9 noiembrie 2014

ConcertClassic.com via ZiaristiOnline.ro

Print Friendly, PDF & Email

33 comments

  1. Anonim

    @Frecventabilul:

    De gustibus, ….

    Totusi, nu e exagerat a o suspecta de impostura pe cea care a fost, totusi, aplaudata pe marile scene ale lumii?

  2. Crin

    De ce sunteti rai? Ati ascultat-o cantand imnul Romaniei (se difuzeaza in fiecare dimineata la Antena3)? Iti dau lacrimile …

    Antenist, mandru ca sunt roman

    • tiberiu

      alo alo Crin…sa ..plangi incontinuare..dar am o intrebare..stii de cate ori a fost modificat imnul natiunii romane de-a lungul existentei ..tarii cu acest nume ..ROMANIA?

  3. "Frecventabilul"

    Cand pretinzi o anvergura pe care nu o ai cam asta se intampla. E vorba de personalitatea vocii, de modul de a aprofunda, de complexitate dincolo de nuante. Sunt mai multe implicate aici, e departe de mari personalitati ale operei.

  4. Anonim

    @”Frecventabilul”:

    Stimate domn, ati intrat in detalii de specialitate care ma depasesc.

    Nu poate fi insa ignorata nici cariera sa de pina acum si nici malitiozitatea franceza, in special cind este vorba de romani.

    Ma tem ca a prevalat ultimul aspect.

  5. Elenai

    “Frecventabilul ” nu a intrat in detalii de specialitate,isi da cu parerea aiurea,pentru ca e mai usor sa darami decat sa construiesti.Criticii consacrati au asezat-o alaturi de Maria Callas si Renata Tebaldi . Bine,au omis sa ii ceara parerea “Frecventabilului “. Spectacolul La Boheme de la Metropolitan Opera New York a fost transmis in cinematografe si a fost vazut de peste un milion si jumatate de spectatori. Niste afoni,probabil,dupa parerea aceluiasi “frecventabil”. Ce pot sa spun este ca articolul este o mizerie demna de ziarul Cancan si as fi preferat sa nu il vad tradus si raspandit de site-ul dumneavoastra.

    • Cristina

      Elenai, “Frecventabilul” are dreptate. In plus, zeci de soprane au fost puse alaturi de Callas cand au trecut prin dormitoarele cui trebuie…
      Vine insa judecata timpului cand publicitatea primita nu-si gaseste reflectarea in realitate si gunoiul de sub pres iese afara..
      Vad ca cineva invoca agentii secrete care au ceva cu romanii, sau romani care au platit pe acel critic sa o defaimeze pe soprana de parca ea ar fi candidat la presedentia Romaniei…haideti sa fim seriosi.
      Gheorghiu a fost ironizata deseori in presa occidentala, de data asta insa atacul a fost mai direct si mai brutal. O fi exagerat si criticul dar nici chiar asa.
      Este o coincidenta ca numele Angelei a scazut in popularitate dupa ce Domingo si-a intors privirile catre alte soprane frumoase dornice de afirmare? Iar de la despartirea de Alagna, lumea a uitat aproape totalmente de ea. Ce mai face ea pe scena in ultimii ani seamana cu mancarea incalzita si reincalzita..imi pare rau pentru ea dar e bine sa nu ne mintim pe noi insine incercand sa ne sprijinim moralul pe spatele unor vedete si sa ne autovictimizam ca are lumea ceva cu noi.

  6. Cristina

    La Metropolitan New York se perinda zeci si zeci de soprane anual, din diverse tari, din generatii diferite, au loc zeci de reprezentatii si multe se transmit sau se pun pe DVD. Cine le asculta pe toate? Blazoanele acestea gen “Viena”,”Paris”, “Metropolitan” etc…seamana cu povestea Pomului laudat. In plus, sunt si necesitati manageriale, cotele artistilor, ce pretentii are fiecare, ce profit ramane..
    in culise se fac toate jocurile.
    Celibidache ii numea pe cei de la New York “banditi” si a refuzat sa dirijeze acolo. Nu se referea la muzicieni ci la cei din spatele lor.

  7. Alli Baba

    Comparatia dintre Angela Gheorghiu si Maria Callas are un singur cusur: este de un prost-gust desavarsit, multi vorbesc, putini cunosc.

  8. Alli Baba

    Ceea ce unii nu inteleg, spre nenorocirea lor, fiindca asta spune multe, e ca celor mari li se iarta esecurile asa cum i s-ar fi iertat si Angelei Gheorghiu DACA ar fi fost printre cei mari. Critica franceza nu a fost malitioasa cu Brancusi, Cioran sau Ionescu atunci cand i-a perceput ca atare. Tonul din acel articol are un substrat mult mai profund, dincolo de generozitati care au durat cat au durat. Ne putem imagina ce vrem, in fine, de la cantareata cu anume inzestrare pana departe …mai e mult si mai e si altceva. …Lipsiti de generozitate cum suntem!

  9. Imi pare rau. Angela Gheorghiu nu-i o impostoare. A fost o profesionista si a cantat mereu foarte curat. In lumea “divelor” cantarete de opera, credeti-ma, e un lucru destul de rar. Dar trebuie sa stii sa te retragi la un moment dat. 53-54 de ani pentru o soprana poate sa insemne un sfarsit de cariera. Unele cu adevarat inteligente si-au asumat asta si au plecat in plina glorie- Ileana Cotrubas de pilda. Dar nu e usor.

  10. "Frecventabilul"

    Nu a spus nimeni ca ar fi “o impostoare” sau ca nu ar fi profesionista, conditie care este altceva decat fenomenul Callas, cazul clasic, prin redundanta acel iz. Chiar si sensul acelui “Diva!” este fluctuant. Eu inteleg nivelul la care s-au desfasurat lucrurile, travaliul, vointa bine-tinuta in mana, insa cand golul din poloboc este umplut si intretinut de vanitate, ca sa fiu inteles, as spune ca malitiozitatea este la locul ei. In final, o spun sec: nu am fost niciodata fermecat de Angela Gheorghiu. Dar mai mult conteaza ca nici criticii, daca le ingaduiti sa fie profesionisti. Vor spune unii: “chestie de gust”, asta poate fi dincolo de malitiozitate.

  11. "Frecventabilul"

    Si inca ceva, ca sa nu raman dator, cand te faci mare nu te mai compara lumea cu nimeni, ramai pe buzele tuturor.

  12. În istoria muzicii de operă, cunoscătorii nu recunosc decât o singură divă în adevăratul sens al cuvântului, şi anume Maria Callas.

    Angela Gheorghiu nu este în opinia mea decât o fiinţă căruia Dumnezeu i-a dăruit un glas minunat şi un deosebit talent interpretativ, grevate din nefericire pe o dorinţă înnăscută de arivism călcând peste cadavre, un caracter egocentric, infatut şi găunos, o lipsă abisală de empatie umană şi de fapt o incapacitate de evoluţie spirituală prin însuşi actul cultural căruia i s-a dedicat.

    Din acest punct de vedere, da, Angela “noastră” s-a vrut cu disperare a fi o diva de talia Mariei Callas, însă tot ceea ce a obţinut din acest efort neprecupeţit de a o imita a fost transformarea într-o scorpie umană ce o depăşeşte cu mult pe aceea care a fost Maria Callas şi perspectiva unui final poate chiar mai trist şi mai alienant decât acela de care a avut parte Maria Callas.

    Deşi mă îndoiesc că va avea şansa la finalul vieţii sale de a se purifica prin suferinţă precum Maria Callas, căci Angelei Gheorghiu îi lipseşte cu desăvârşire “organul” simţirii, adică sufletul.

  13. bob

    Angela are reale calitati vocale,si o mare ambitie de a ajunge “in varf”.Si a ajuns,cu ajutoare faimoase…se stiu lucrurile astea. Si nu s-a facut de ras,a muncit enorm,si tehnic,si artistic,si miscare,si tinuta,si dictie,si poza,si fraze pt jurnalisti…E greu…
    PACAT este ca n-a rezistat presiunilor varstei,mai exact schimbarilor normale,inclusiv celei din ‘starea civila’,n-a stiut sa se adapteze,a tinut mortis sa arate ca totul e la fel…si nu mai e: nici puritatea emisiei vocale,nici a timbrului,nici intonatia,nici fizicul chiar (se schimba dinti,etc)plus comportamentul scandalos,trecerea de la un june la altul…A coborat stacheta brusc,si nu i se iarta.

  14. Nu aveți dreptate cu acest articol. S-au scris mai multe cronici favorabile, ați citat-o doar pe cea nefavorabilă, generalizând apoi că “presa franceză a spulberat-o pe Angela Gheorghiu”.

  15. Anonim

    Felicitari forumistului bob pentru obiectivitate si echilibru.

    Subtilitatea nu mascheaza inconsecventa. Indiscretia denota meschinaria.

  16. @ eXpress

    Dacă ați fi citit articolul de la link-ul din comentariu, ați fi văzut unde este calomnia.
    Vă ofer varianta scurtă: Sunt 3 cronici pe Internet despre concert. Ați ales să citați doar unul dintre ele, cel mai critic și ați generalizat că “presa franceză o spulberă pe AG”. Mai mult, ați adăugat și un text personal, care nu se regăsește nicăieri în “presa franceză” și care nu poate fi, în nici un caz, calificat drept argument, citez: “Eşuată profesional pe terenuri definite drept obscure, de când nu mai e în tandreţuri cu Placido Domingo şi nici măritată cu Roberto Alagna,”
    Apoi articolul este preluat de tot felul de alte ziare și site-uri, până la Evenimentul Zilei.
    Nu este calomnie? Rossini descire exact acest proces. Dacă nu este, vă rog să explicați cât de jurnalistic este articolul dvs. Ca să înțeleagă toată lumea.

    • eXpress

      |Author

      Tot nu explicati unde este calomnia. Interziceti dreptul la opinie, sau ce? Bun, au fost trei cronici. Noi nu suntem, insa, gazeta de perete. Am ales-o pe cea care am considerat ca reflecta adevarul. Si adevarul este exact acesta: de când nu mai e în tandreţuri cu Placido Domingo şi nici măritată cu Roberto Alagna, soprana a luat-o pe cai si mai obscure. Era suficient, poate, sa vedeti emisiunea de la Antena 3, in care, la varsta ei, se dadea in direct la Mircea Badea. Cum calificati aceste “cai”? Daca am fi si mai sinceri, le-am spune cai gretoase si “jenibile”, ca sa-l plagiem pe Badea. Postura in care a ales sa se lase fotografiata (foto articol) spune, de altfel, TOTUL. Intelegem ca Dvs sunteti un “fan”. Exprimati-va in cluburile si pe forumului de fani cum vreti. Dar nu mai dati lectii pe terenul nostru daca veniti, fara argumente, doar cu frustrari de fan. Jurnalism nu inseama sa canti in struna unui produs de PR. Dimpotriva! Lasati-o asa, ca… “macane”!

  17. Pingback: ELENA MOŞUC: DERIVĂ ÎN OPERA FADĂ. Preoteasă ori subretă? | Ziaristi Online

  18. Maria

    Rar mi-a fost dat sa vad atata mizerie, atatea comentarii facute de persoane fara pregatire muzicala. ANGELA GHEORGHIU este o mare soprana. Ca intindere vocala, se poate spune ca o ajunge pe Callas. Are un timbru frumos, o tehnica vocala in cea mai buna traditie bel canto si pianissimele ei sunt cel mai bun exemplu in acest sens. Din pacate, interpretarea scenica a Angelei Gheorghiu poate fi considerata de critici desueta, in conditiile in care cantaretele fac compromisuri, accepta puneri in scena triviale, pentru cucerirea unui public pe masura. Angela Gheorghiu nu mai este la varsta la care sa se dezbrace pe scena si nici nu ar accepta vreodata asa ceva, chiar daca ar mai fi o tanara soprana. O fac soprane ca Netrebko, si asta place unui public cum este cel francez, pentru care nu mai este nimic…sfant. Francezii au fost intotdeauna sarcastici – este de ajuns sa vedem literatura lor. In fine, A. Gheorghiu ar trebui sa fie extrem de atenta atunci cand cheama alaturi de ea pe scena tineri dornici sa se afirme, dar mediocri. Cu asemenea companie, Angela Gheorghiu se sinucide dpv al carierei. Si ar trebui sa se retraga cat mai este timp. Deja e cam tarziu.

  19. Pingback: Lovitură mortală în lumea interlopă a Operei | Ziaristi Online

  20. Pingback: The Times o spulberă pe Angela Gheorghiu dar şi pe Loredana Groza: “Guardian Angel”, un album de Halloween cu o starletă pop cu voce de glaspapir | Victor Roncea Blog

  21. Tiberiu soare

    Stimata Doamna Cleopatra Pop,

    Numele meu este Tiberiu Soare si sunt dirijor de orchestra. Legatura mea cu lumea virtuala este una sporadica, dovada ca abia de curand am aflat de articolul Dvs. Faptul ca din acesta reiese ca as fi un mediocru ma uimeste. Nu imi aduc aminte sa va fi intalnit la Paris in Noiembrie anul trecut si indraznesc sa cred ca nu ati fost nici la concert. Respect dreptul la opinie, insa o critica de specialitate rezonabila presupune ca autorul sa se bazeze pe propriile sale pareri formate in sala de concert, nu pe colportaj sau citate. Faptul ca prezentarea deformata a concertului de la Paris (care s-a incheiat cu standing ovations, sa stiti!) pe care ati publicat-o mi-a adus numai amaraciune si neplaceri nu vi-l ascund: se pare ca au fost numerosi oameni care sunt gata sa creada ca un lucru este adevarat daca “apare pe net”, afectandu-mi viata profesionala si chiar pe cea personala. Dupa cum probabil v-ati dat seama, nu fac parte din nici o “mafie” din lumea Operei sau de aiurea si tot ceea ce-mi doresc este sa ma tin departe de orice m-ar face sa ma rusinez de mine insumi. Va rog doar sa-mi faceti o favoare in schimbul acestei nedreptati: considerati de-acum incolo ca nu exist, am sa fac si eu acelasi lucru in privinta Dvs. Cu bine, Tiberiu Soare

  22. eXpress

    |Author

    Este bine ca Tiberiu Soare, dirijor, e multumit de sine. Pacat ca n-a fost si cazul criticii franceze, citata cu acuratete in articolul colaboratoatei noastre. Domnul Tiberiu Soare cere sa fie uitat. Solicitare inutila. Treaba e ca si facuta.

  23. Catalina

    Nedumerirea mea este: Cine e Cleopatra Pop? Nu am reusit sa aflu despre ea decat ca a scris cateva articole in care arata cat de “naspa” sunt Dan Grigore, Angela Gheorghiu, Elena Mosuc, Tiberiu Soare, Luminita Arvunescu etc…
    Poata sa fie ea singura persoana competenta din domeniu (de pe la noi), iar toti ceilalti critici pe care i-am citit sau auzit la radio (cultural si muzical) sa fie incompetenti.
    Totusi despre cei criticati sau despre ceilalti critici poti gasi date referitoare la studiile, activitatea profesionala.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Cod de verificare * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.