Claudiu Lucaci intr-un interviu autocenzurat de EvZ: Incompetenta manageriala, lipsa de credibilitate si talibanismul politic au distrus reputatia Telejurnalului TVR - Ziaristi OnlineZiaristi Online

Claudiu Lucaci intr-un interviu autocenzurat de EvZ: Incompetenta manageriala, lipsa de credibilitate si talibanismul politic au distrus reputatia Telejurnalului TVR

Claudiu Lucaci (foto stanga), director al Direcţiei Emisiuni Informative şi Sport a TVR, publica pe contul sau de Facebook un interviu solicitat si, in acelasi timp, refuzat de Evenimentul Zilei. Redam mai jos integral intrebarile si raspunsurile insotite de comentariul sau:

Interviul care n-a mai aparut in Evenimentul Zilei. Veti intelege de ce, daca tineti cont ca in primavara acelasi ziar a publicat acuzatii false impotriva mea pe care a refuzat sa le corecteze… Am pus pariu ca nu va fi publicat interviul si ca va fi oprit de la difuzare daca nu va fi negativ la adresa mea. Iar am avut dreptate…

Intrebari pentru Claudiu Lucaci director al Direcţiei Emisiuni Informative şi Sport

Telejurnalul revine la ora 20.00. Atât Pro TV cât și Antena 1 au principalele buletine informative de la ora 19.00. Cum vă propuneți să rețineți telespectatorii în fața televizorului pentru încă o oră de stiri? De ce s-a preferat ora 20.00?

Televiziunea Romana a difuzat decenii la rand principalul sau buletin informativ la ora 20.00. Telejurnalul, ca nume, si ora 20.00, ca reper orar, sunt elementele de forta ale brandului nostru. Dupa un experiment nereusit, extrem de nociv pentru publicul fidel al postului public, ne intoarcem la pozitia noastra consacrata in mintea telespectatorului.
Nu am inteles rostul unei concurente pe acelasi spatiu orar cu televiziunile comerciale. In toata Europa stirile posturilor publice sunt la ora 20.00. Canalele comerciale s-au adaptat la situatia existenta in acel moment pe piata. Acestea au fost nevoite sa aleaga o alta ora de difuzare a jurnalului si asa s-a ajuns la ora 19.00. Nu vad de ce trebuie sa renuntam la avantajul nostru competitiv si sa intram intr-o batalie care nu ne aduce niciun castig. Scopul nostru este sa satisfacem nevoia de informatie pentru toate tipurile de public. Vom oferi alternativa la stirile comerciale. La noi puteti fi siguri ca intreaga familie poate urmari fara teama sau jena un jurnal de stiri. M-am regasit deseori in situatii stanjenitoare fata de propriul copil cand trebuia sa-i explic cuvinte nepotrivite pentru varsta sa ori imagini necenzurate, cand urmaream buletine de stiri ale unor statii private. Va garantez ca parintii si copiii pot urmari impreuna la TVR, timp de o ora, un jurnal de stiri fara sa fie agresati vizual sau verbal. Miza noastra este sa convingem publicul ca stirile TVR sunt etalonul in materie de informatie credibila.

Ati mutat emisiunea lui Moise Guran la ora 19.00, la concurenta directa cu principalele buletine informative ale celor mai puternice statii. Ce va face să credeți că știrile economice vor atrage telespectatorii catre TVR?

Modificarea tine de strategia editoriala a TVR, iar decizia apartine presedintelui-director general Claudiu Saftoiu si a fost aprobata si de Consiliul de Administratie. Ca manager al Stirilor sunt convins ca este un mare castig pentru noi. Accesul la Telejurnal se face acum corect, printr-un produs media premium. Ora de business este un brand puternic, o emisiune cu informatie riguroasa si responsabila. Exact de ceea ce avem nevoie pentru a face diferenta. Din punctul meu de vedere, Moise Guran va avea de castigat din aceasta competitie. El nu are nevoie sa mai convinga pe nimeni. Este un reper de credibilitate si o sursa de informatie pe care o face accesibila si publicului neavizat. Pentru noul Telejurnal vom colabora foarte strans cu Moise si echipa lui. De altfel, tot colectivul emisiunii Ora de business s-a integrat noului concept si va deveni driver pentru emisiunile informative de seara.

În acest moment audienta TVR, inclusiv a Telejurnalului este foarte scăzută. Cu ce veți câștiga increderea telespectatorilor?

Trebuie sa intelegeti ca audienta este rezultatul unui cumul de factori. Nu doar calitatea defineste interesul publicului. Incompetenta manageriala sau lipsa de credibilitate sunt „dusmanii” oricarui produs media. In cele trei luni de cand sunt director de stiri m-am preocupat sa izolez aceste vulnerabilitati care ne-au produs pierderi masive. In vara anului 2010, stirile TVR atingeau, la ora 20.00, varfuri de 5 puncte de rating. In numai doi ani ne-am prabusit din cauze evidente pentru toata lumea: decizii manageriale proaste, cum ar fi mutarea fara niciun anunt a jurnalului de seara de la 20.00 la o ora inexistenta in mintea omului – 7 fara 7. In plus, reputatia stirilor este proasta si din motive de talibanism politic. Am venit in aceasta functie cu ambitia sa le demonstrez tuturor ca stirile TVR pot fi echilibrate si ca putem recastiga audienta prin impartialitate si atitudine. Nu mai vreau sa fim vazuti ca niste slugi credincioase sau ca niste functionari de presa. Le-am cerut tuturor colegilor sa trateze orice fapt public prin prisma cetateanului responsabil. Sa ia in considerare ca aparitia la stirile TVR a oricarei figuri publice este datorata interesului public pe care il reprezinta. Le-am cerut sa-mi transmita orice ingerinta, presiune sau interferenta in activitatea lor editoriala, din partea oricui. Pana acum, nimeni nu a reclamat asemenea situatii. Dupa foarte multi ani, la stirile TVR se respira fara masca de oxigen. La noi nu veti mai vedea scandaluri sau pseudo-conflicte. Orice opinie in spatiul public trebuie validata anticipat prin filtrul unei echipe editoriale compusa din realizatori tv experimentati. Sunt adeptul decizillor luate prin consens si fundamentate prin argumente. Asadar, acuratetea informatiei prevaleaza in fata oricarei tentatii de senzationalism.

Cum o să-i convingeti ca informatiile oferite sunt corecte și impartiale?

Credeti ca publicul are nevoie de munca de convingere? Consumatorul educat stie sa faca diferenta. Am fost mereu amuzat de ignoranta celor care credeau ca pot manipula publicul cu trucuri ieftine. Eu sunt un om corect prin natura mea. Urasc impostura si reactionez cand vad prea multa nedreptate. Asa ca, am o vigilenta nativa pentru acte susceptibile de manipulare sau influentare. Sunt un veteran in productia de stiri. Echipa noastra este compusa din oameni experimentati, care au lucrat si in mediul privat. Telejurnalul este realizat in proportie majoritara de jurnalisti care cunosc rigorile mediului privat. Suntem perfect adaptati la piata concurentiala si avem capacitatea sa livram un produs credibil. Veti remarca diferentele fara sa faceti vreun efort.

Televiziunea publică trece printr-o perioadă financiară foarte dificilă. Își va permite TVR să deplaseze suficiente echipe pe teren? Aveți suficienți oameni?

Ca opinie subiectiva, cred ca in ultimii ani Directia de Emisiuni Informative si Sport a fost un paradis pentru pseudo-manageri. S-au cheltuit, deseori, bani fara un control riguros al oportunitatii. La venirea mea, am gasit o balanta financiara care nu se fundamenta pe un buget realist de venituri si cheltuieli. Am fost obligat sa renunt la contracte care nu ne aduceau niciun avantaj direct. Am descoperit o risipa de resurse, discrepante salariale fara sens, o repartizare haotica de personal, o ineficienta cronica in alocarea resurselor. In concluzie, nu exista niciun plan managerial de gestionare a situatiei. Nu e de mirare ca am ajuns intr-un punct mort. Sunt convins ca fara restructurare TVR sucomba. Decizia mea a fost sa facem o reorganizare interna, indiferent de ceea ce se intampla in restul televiziunii. Ne-am facut propria evaluare, am redus drastic cheltuielile – aproape la jumatate, am fundamentat toate activitatile de personal in functie de productia curenta. Chiar si asa, suntem in deficit la multe capitole si avem nevoie de reformarea intregii organizatii pentru a continua procesul intern de restructurare. Cred, insa, ca principala schimbare este cea de mentalitate. Le-am redat multora libertatea de actiune, dreptul la creativitate editoriala si stabilitatea postului.

Ce va avea mai bun noul Telejurnal? Pentru ce l-ati recomanda?

Noul Telejurnal face parte dintr-un concept integrat. Jurnalele diminetii si cel de seara sunt pilonii pe care se asaza proiectul de news. Publicul va descoperi unicitatea noastra. Decoruri moderne si minimaliste. Informatie clara si filtrata pe intelesul tuturor. Rubrici dedicate unor categorii diferite de public. Prezentatori experimentati si o unitate stilistica inexistenta pana acum la TVR. Veti remarca formate speciale la emisiunile de dezbatere si o continuitate vizuala si informationala in tronsonul orar 18.00 – 23.00, pe ambele canale ale postului public. Stirile TVR merita sa fie urmarite in familie pentru a afla intr-o maniera relaxata ce s-a intamplat relevant pentru viata ta, in tara si in lume. Luni seara, la dezbaterea de la ora 21.00, pregatim o surpriza speciala: ii veti revedea pe cei care au creat primele jurnale de stiri de dupa Revolutie, fosti prezentatori si vedete TVR.

Sursa: Claudiu Lucaci / FB

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Cod de verificare * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.