Reportaj Grid Modorcea de la Gaudeamus: „România, o ţară ca un ham la o sanie apocaliptică de care trag câinii în toate direcţiile” - Ziaristi OnlineZiaristi Online

Reportaj Grid Modorcea de la Gaudeamus: „România, o ţară ca un ham la o sanie apocaliptică de care trag câinii în toate direcţiile”

Spre Gaudeamus de Marian Hociung Donkeypapuas„România, o ţară ca un ham la o sanie apocaliptică de care trag câinii în toate direcţiile”

Dacă dai o roată prin Târgul Gaudeamus, ceea ce te izbeşte este natura lui desacralizată, axată pe comerţ. Totul e ca o tarabă, o varză de nedescris. Parcă editurile nu mai au un specific, scot de toate pentru toţi. Şi standurile arată neîngrijite, sărăcăcioase, jignind chiar arta-kitsch. Un librar mi-a dat o explicaţie a acestui aspect, faptul că nu mai sunt bani, toţi fac mari eforturi, supravieţuiesc, sunt ultimii supravieţuitori ai editurilor sponsorizate. Toţi trăiesc din milă, din mila FMI. De aceea târgul arată aşa de sărăcăcios. Metru pătrat de închiriere costă 55 euro şi eşti obligat la minimum 8 metri pătraţi. Dar în această sumă nu intră şi accesoriile, şi aranjarea civilizată a standului. Fiecare şi-l amenajează cu mobila de acasă, cum se spune. De aceea aspectul este atât de pestriţ. Târgul nu are stil, e o aglomerare de standuri, de edituri, care par una peste alta, nu una lângă alta! Domină manelismul, chiar şi prin muzica ţigănească care se aude la unele difuzoare. Iar vânzările sunt sub limita investiţiei. Un stand obişnuit nu vinde pe zi carte care să depăşească o mie de lei. Unele standuri stau cu emoţie, fiindcă nu câştigă cât le-a costat închirierea. În America am participat la o lansare a cărţii Hunter Games, coadă chilometrică. O carte de top. Aici e tradusă şi scoasă de Ed. Nemira. Într-o zi s-a vândut un exemplar. De ce? Fiindcă românii au scos din educaţia şi cultura lor mitul vampiric, care hrăneşte fantezia. La noi mitul a fost dat afară din cultură, l-au asimilat americanii, care l-au transformat într-o industrie prosperă. O astfel de carte nu va avea succes atâta timp când societatea nu e pregătită să preia un astfel de mit.

Standuri multe goale, mai ales la etajul clădirii Romexpo, la fel ca în magazinele sau restaurantele de lux. E aceeaşi ţară, aceeaşi mentalitate, aceeaşi lipsă de putere de cumpărare. Şi suntem la un târg de carte, având invitaţi de onoare ţările nordice, nu suntem la Obor. Comercializarea abuzivă şi agresivă a Bucureştiului, aşa cum se vede mai ales în zona Lipscani, a distrus complet specificul oraşului. Se suprapune o altă imagine, o civilizaţie de împrumut. Şi e suficient să vă uitaţi la firmele din zonele comerciale, toate sunt străine. E frumos, atractiv. E ca zăpada care cade peste mahala şi îi acoperă toarte asperităţile. E bine? Sigur, dar nu poţi suprapune Parisul sau New York-ul peste Bucureşti. Am văzut pe Lipscani şi un magazin pur american, H&M. Dar e gol. Cine se îmbracă aici după moda americană?

Sau să mergeţi să vedeţi cum arată Noul teatru naţional, ce a făcut Caramitru din el. Un teatru de holuri. Sălile nu mai sunt săli de teatru, sunt holuri. O sală, Multimedia, îi zice, nu are nici scenă, nici acustică. TNB a devenit un teatru de holuri pentru comerţ, pentru spaţii de închiriat. Discutam cu George Motoi, care e oripilat, nu-i vine să creadă ce a devenit TNB. Caramitru are mania mărunţirii. Mărunţeşte lucrurile. Nu-i place ceea ce este întreg sau monumental. Nu a dat el jos, ca ministru, Coloana lui Brâncuşi, nu a pus-o pe orizontală? Iar acum, spunea Motoi, dacă lăsa clădirea Naţionalului cum era, să fi devenit un centru cultural, cu banii respectivi s-ar fi refăcut vechiul teatru Naţional. Dar nu ai cu cine să mai discuţi. E o ţară în care un monah înţelept ca Părintele Justin vorbeşte în pustiu. Nu mai există nici un ecou al vorbelor sale. El propovăduia profetic: “Îndemn spre tot lucrul bun”. Nimeni nu mai urmează un asemenea îndemn. O ţară în care preşedintele şi primul-ministru se înjură ca la uşa cortului, în care fiecare vânează ce gafă a mai făcut adversarul, nu mai poate fi guvernată. Iar străinii profită şi îşi impun stilul. Şi transformă cum vor Bucureştii şi realitatea României.

Dovadă că magazinele occidentale din Bucureşti, ca şi restaurantele, sunt goale. Ca şi librăriile. Sunt muzee. Cărtureşti şi Humanitas practică nişte preţuri alarmante. O librărie ca Sadoveanu vinde pe săptămână zece cărţi! Mai trebuie mult până când puterea de cumpărare a românilor va fi la nivelul Franţei sau Americii. E o tendinţă agresivă, nefirească, sălbatică. Nu e o dezvoltare naturală. E un heirupism-civilizator, total desacralizant, aşa cum se întâmplă şi în China (vezi cronica Spectrul chinez). De ce? Fiindcă a dispărut sacrul. Iar fără el, o ţară ca România este fără călăuză.

Fapt care se vede şi la Târgul Gaudeamus. Totul este nefiresc, despiritualizat, cu lansări şubrede, în familie, cu o lipsă de interes din partea publicului, tot mai decepţionat.

Părintele Justin făcea mereu apel la unitate, ca românii să nu poată fi dezbinaţi, aşa cum încearcă ungurii, cu o agresiune tot mai mare. Se pare că e ultimul apel, fiindcă de la preşedinţie la ultimul librar de la Târg are loc o incredibilă dezbinare, fiecare face numai ce-l taie capul, transformând România într-o ţară ca un ham la o sanie apocaliptică de care trag câinii în toate direcţiile.

Grid Modorcea

Sursa: Ziaristi Online

Foto sus si un fotoreportaj de la Gaudeamus, la Marian Hociung / Donkeypapuas

Print Friendly, PDF & Email

8 comments

  1. boris marian

    MODORCEA CONFUNDĂ CAZACII CU KHAZARII
    MODORCEA CERE EUTANASIEREA UNOR EVREI
    MODORCEA IUBEȘTE EVREII CARE ÎL CRED CINSTIT? NICI PE EI, UN SLAB
    INTELECTUAL CU 85 DE CĂRȚI PE CARE NU PREA ÎL ȘTIE NIMENI,DAR EL CANDIDEAZĂ LA NOBEL, MAI ȘTII? CÂMD S-O RIDICA DIN MORMȚÂNT ACEL NOBEL? ESTE O FIGURĂ TIPICĂ TRANZIȚIEI SPRE GROTE.

    • eXpress

      |Author

      Dle Mehr, Dl Grid Modorcea nu a colaborat nici la Romania Mare nici la Saptamana. Deci va incepeti articolul de infierare scanteista nu cu una ci cu doua minciuni.
      Credem ca evreii, care sunt, si ei, oameni, nu-i asa?, nu semi-zei, supra-oameni sau sub-oameni, au si ei… maidanezii lor.
      Dvs. pare sa fiti unul dintre ei. Dl. Modorcea are dreptate, asadar. Meritati cel putin un… mars de-aici!

      • boris marian

        CITIȚI TRICOLORUL DIN ANII TRECUȚI, ACOLO SEMNA MODORCEA, CARE NICI USTUROI NU A MÂNCAT, NICI ALTCEVA MAI DE RUȘINE, NICI GURA NU-I MIROASE. PE CINE PROSTEȘTE FOSTUL AMIC AL TRIBUNULUI PRM-IST?

  2. boris marian

    CINE CONSULTĂ TRICOLORUL, ZIARUL ANEXĂ AL ROMÂNIEI MARI VA ÎNTÂLNI ZECI DE ARTICOLE SEMNATE DE MITOMANUL COTORCEA-MODORCEA., CARE ACUM ÎL NUMEȘTE PE FOSTUL SĂU PATRON WC TUDOR, AȘA CA ÎNTRE PRIETENI.

    • eXpress

      |Author

      Dle Mehr, am citit Tricolorul, un fost cotidian generalist acum disparut. In primul rand ar trebui sa va cereti scuze pentru cele (cel putin) doua minciuni ale Dvs despre dl Modorcea si apoi sa comentati. Asadar nu e vorba nici de Romania Mare (ziar de partid) si nici de Saptamana, cum sustineti fara jena. Dar trecem cu vederea peste procesul Dvs stalinist de intentie (de ce nu ati scris ca dl Modorcea a colaborat la “Romania literara”, de exemplu? Dl Manolescu este cuser?). Pentru Dvs, am citit Tricolorul in care am gasit cronicile dlui Modorcea despre… filme, piese de teatru, premiere, carti, vernisaje, arta. Groaznic, nu? Acum intelegeti diferenta dintre minciunile Dvs si situatia reala? Daca nu, inseamna ca, intr-adevar, Dvs inainte de a fi evreu sunteti un scribulet maidanez. Sau invers?
      Totusi, o sa va subliniem ca dl Modorcea a cerut eutanasierea unui… maidanez. Dvs credeti ca e vorba de un evreu. Dl Modorcea a citat doar articolul “Cand un evreu e prost” de Tesu Solomovici.
      Daca Dvs va credeti maidanez, atunci ati ghicit, probabil: despe Dvs e vorba. Dl. Tesu spunea ca Ana Pauker nu a fost evreica, ci criminala. Nici dl. Mehr nu pare evreu, ci doar prost, cel putin asta intelegem noi ca a vrut sa spuna dl. Modorcea.
      Indemnul nostru ramane valabil.
      PS: Tot nu ne-ati lamurit: Evreii nu sunt oameni? Si, ca toti oamenii, nu pot fi printre ei si mincinosi, prosti, ticalosi, hoti, nemernici, jigodii, javre, maidanezi, etc, etc, etc?

  3. boris marian

    România, o ţară ca un ham , ZICE COTORCEA, LA CARE HAM SE REFERĂ, CĂ TOT de maidanezi, bieții de ei, vorbirăm?,

  4. Razvan Th.

    Tesu SOLOMOVICI: Cand un evreu e prost

    Se spune ca atunci cand un evreu e prost, e cel mai prost om din lume. Mai demult, Liviu Rotman a trimis ziarului ZIUA o replica referitoare la o corespondenta trimisa din Ierusalim de sussemnatul. Corespondenta facea cunoscut scandalul editorial al publicarii la Bucuresti a cartii despre Holocaust scrisa de cercetatorul ierusalimitean Jean Ancel. Intr-o lume deschisa si profund democratica, intre ale caror frontiere cu totii visam sa traim, povestea strict jurnalistica a controverselor provocate de actul editorial mi s-a parut atractiva. Nu i-am raspuns atunci lui Rotman, lasandu-l in plata Domnului. Tipul insa recidiveaza, ceea ce ma determina la o replica. Toata povestea pornise de la carturarii Zigu Ornea si Sergiu Singer, responsabili ai editurii “Hasefer”, care ii obiectau lui Ancel ca prea ar culpabiliza intregul popor roman in legatura cu tragedia Holocaustului. In plus, Singer il acuza pe Jean Ancel de “radicalism”, “de duritate” si “aroganta fata de romani”. Singer a acutizat conflictul, si in “batalia” pentru publicarea cartii lui Ancel au intrat in joc FCER, Ambasada Israelului la Bucuresti, Institutul “Yad Vashem” din Ierusalim si forte iudaice din strainatate. Singer a trimis o scrisoare la Ierusalim, dar oamenii de la “Yad Vashem” l-au pus pe Singer la punct cu severitate, sustinand manuscrisul lui Ancel. Presiunile au dat roade, cartea lui Ancel a aparut fara modificarile solicitate. Bizar, Rotman s-a lansat intr-o patimasa cruciada impotriva ZIUA si a corespondentului sau din Israel. Ulterior el a semnat si a facut sa circule prin Israel si in alte medii internationale perfida petitie in care patru jurnalisti ZIUA erau acuzati nefondat de antisemitism, xenofobie si chiar de legionarism.
    De multa vreme, Liviu Rotman isi semneaza foile scrise si se prezinta ca facand parte din corpul profesoral al Universitatii din Tel Aviv. Il acuz pe Liviu Rotman de impostura crasa: el n-a fost niciodata profesor la Universitatea din Tel Aviv si nu face parte din personalul sau academic. Alteori, el se impopotoneaza cu titulatura de director al Institutului de Cercetare a Diasporei. Rotman nu a fost vreodata director al unui asemenea Institut. Adevarul e ca el a trait din mila miliardarului evreu-italian Gorenstein-Goren care a creat la Universitatea din Tel Aviv “Centrul de Cercetari a Istoriei Evreilor din Romania”. Aici a lucrat ca asistent Liviu Rotman, pana ce miliardarul, enervat de impotenta sa stiintifica l-a aruncat afara. Abia atunci, s-a instalat Liviu Rotman in Romania unde si-a procurat, de pe sub tejghea, o patalama de profesor universitar.
    Omul a innebunit dupa ce am publicat in ZIUA demascarea fostului colonel de Securitate Iulian Sorin, cocotat in fruntea evreimii-romane si am publicat cele doua volume “Securitatea si Evreii”. Am socotit, in primul rand ca evreu, ca e o incompatibilitate cu democratia romaneasca si traditiile iudaice ca un fost ofiter superior al odiosului sistem represiv sa conduca destinele evreimii-romane. Ca ars a sarit Liviu Rotman intru apararea lui Iulian Sorin, dar grav este ca pe unde are sau nu are treburi, el continua sa improaste cu noroi in ZIUA si in sus-semnatul, acuzandu-ma, intre altele, nici mai mult nici mai putin, ca “aduc daune comunitatii de israelieni care au venit sa faca afaceri in Romania si innegresc imaginea Federatiei Comunitatilor Evreiesti din Romania”. Intoxicatie parsiva! Ma gandesc cata dreptate avea acad. Razvan Theodorescu sa spuna despre acest personaj ca “e zero ca istoric si c…. ca om”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Cod de verificare * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.